Ramowy program studiów
|
|
Podhalańska Państwowa Uczelnia Zawodowa w Nowym Targu |
Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu |
Gramatyka kontrastywna |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kod przedmiotu |
FA-1-3_4,13t |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Status przedmiotu |
Obowiązkowy |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wydział / Instytut |
Instytut Humanistyczno - Społeczny |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kierunek studiów |
filologia |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Specjalność |
filologia angielska |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Specjalizacja |
----- |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Specjalność (uwagi) |
Filologia angielska tłumaczeniowa |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poziom studiów |
I stopnia |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Profil |
praktyczny |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Osoba odpowiedzialna za program przedmiotu |
prof.dr hab. Piotr Ruszkiewicz |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wymagania (Kompetencje wstępne) |
Umiejętności językowe na poziomie B2. Znajomość terminologii
gramatycznej na poziomie ucznia szkoły ponadgimnazjalnej. Ukończenie kursu
Gramatyka opisowa. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Założenia i cele przedmiotu |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawowymi różnicami i
podobieństwami pomiędzy systemami gramatycznymi języka polskiego i języka
angielskiego, ze szczególnym uwzględnieniem tych obszarów, w których należy się
spodziewać wystąpienia interferencji językowej. Po ukończeniu kursu, studenci
powinni rozpoznawać wpływ rodzimych struktur na powstawanie pewnych błędów
językowych oraz posiadać wiedzę, jak tym błędom przeciwdziałać. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący zajęcia |
prof.dr hab. Piotr Ruszkiewicz |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egzaminator/ Zaliczający |
prof.dr hab. Piotr Ruszkiewicz |
Nakład pracy studenta - bilans punktów ECTS
|
Efekty kształcenia
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Formy i metody kształceniaWykład
informacyjny/problemowy, dyskusja, ćwiczenia w grupach, ćwiczenia gramatyczne
pisemne, tłumaczenia, praca ze słownikiem, samokształcenie. |
Treści programowe
Wykłady |
|
ćwiczenia | |
Gramatyka kontrastywna 1 - semestr 3 1. Studia kontrastywne: istota i zakres 2. Fonologia kontrastywna a fonostylistyka kontrastywna 3. Podstawowe różnice między językiem angielskim a polskim na poziomie zasobu fonemów 4. Realizacja fonologiczna morfemów w języku angielskim i polskim 5. Warunki struktury morfemów: morfemy potencjalne w języku angielskim i polskim 6. Struktura metryczna jednostek poziomu treści w języku angielskim i polskim 7. Przycisk (akcent) jako wyznacznik rytmu mowy 8. Istota rytmu mowy angielskiej i polskiej 9. Akcent wyrazowy i zdaniowy a zmienność formy wyrazów w mowie wiązanej 10. Funkcje intonacji w języku angielskim 11. Porównanie przebiegów intonacyjnych w języku angielskim i polskim 12. Łączenie międzywyrazowe w języku angielskim i polskim Gramatyka kontrastywna 2 – semestr 4 1. Zagadnienie ustalania jednostek językowych 2. Podstawowe różnice między językiem angielskim a polskim na poziomie składni 3. Zdanie w języku angielskim i polskim 4. Grupa nominalna w języku angielskim i polskim 5. Kategoria rodzaju w języku angielskim i polskim 6. Grupa werbalna w języku angielskim i polskim 7. Zagadnienie aspektu czasownika w języku angielskim i polskim 8. Formy czasownika polskiego 9. System czasownika angielskiego — porównanie z językiem polskim 10. Strona bierna w języku angielskim i polskim 11. Zagadnienie słowotwórstwa w języku angielskim i polskim 12. Zapożyczenia angielski w języku polskim 13. Pisownia języka angielskiego i polskiego 14. Uporządkowanie członów syntaktycznych w języku angielskim i polskim |
Kryteria oceny osiągniętych efektów kształcenia
Kryteria oceny osiągania przez studenta zakładanych efektów kształcenia |
Na ocenę 3 W1 - ma słabą znajomość terminologii. U1 - potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje związane z dziedzinami naukowymi w obrębie gramatyki kontrastywne U2 - umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne w zakresie filologii, w szczególności zaś gramatyki kontrastywnej U3 - wykazuje się odpowiednią do poziomu studiów teoretyczną i praktyczną znajomością języka angielskiego K1 - ma znikomą świadomość pracy nad swoim rozwojem, co potwierdza minimalną znajomością materiału nadprogramowego Uzyskuje 60% z zaliczenia Na ocenę 4 W1 - ma dobrą znajomość terminologii. U1 - potrafi sprawnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje związane z dziedzinami naukowymi w obrębie gramatyki kontrastywne U2 - umie samodzielnie i sprawnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne w zakresie filologii, w szczególności zaś gramatyki kontrastywnej U3 - wykazuje się odpowiednią do poziomu studiów teoretyczną i praktyczną znajomością języka angielskiego K1 - ma częściową świadomość pracy nad swoim rozwojem, co potwierdza dobrą znajomością materiału nadprogramowego Na Ocenę 5 W1 - ma uporządkowaną znajomość terminologii. U1 - potrafi sprawnie i bez problemów wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje związane z dziedzinami naukowymi w obrębie gramatyki kontrastywne U2 - umie samodzielnie, sprawnie i bez problemów zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne w zakresie filologii, w szczególności zaś gramatyki kontrastywnej U3 - wykazuje się odpowiednią do poziomu studiów teoretyczną i praktyczną znajomością języka angielskiego K1 - ma pełną świadomość pracy nad swoim rozwojem, co potwierdza znajomością materiału nadprogramowego |
Forma i warunki zaliczenia
Forma i warunki zaliczenia przedmiotu |
Gramatyka kontrastywna 1: Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny jest regularne i aktywne uczestnictwo w zajęciach, udział w dyskusji w czasie zajęć oraz uzyskanie co najmniej 60% punktów w dwóch kolokwiach pisemnych Gramatyka kontrastywna 2: Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny jest regularne i aktywne uczestnictwo w zajęciach, udział w dyskusji w czasie zajęć oraz zdobycie co najmniej 60% punktów w dwóch kolokwiach pisemnych oraz zdanie egzaminu pisemnego. Ocena końcowa ustalana jest na podstawie średniej arytmetycznej z kolokwiów oraz egzaminu końcowego.Kolokwia i egzaminy oceniane według skali: 0-59 % – ocena ndst. 60-67 % – ocena dst. 68-74 % – ocena + dst. 75-82 % – ocena db. 83-89 % – ocena + db. 90-100 % – ocena bdb. |
Wykaz zalecanego piśmiennictwa
Wykaz literatury podstawowej
|
|||||||||
Wykaz literatury uzupełniającej
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk zawodowych
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk zawodowych |
Nie dotyczy. |