Ramowy program studiów
|
|
Podhalańska Państwowa Uczelnia Zawodowa w Nowym Targu |
Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu |
Praktyka tłumaczeniowa |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kod przedmiotu |
FA-1-2_5,14t |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Status przedmiotu |
Obowiązkowy |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wydział / Instytut |
Instytut Humanistyczno - Społeczny |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kierunek studiów |
filologia |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Specjalność |
----- |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Specjalizacja |
----- |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Specjalność (uwagi) |
filologia angielska, tłumaczeniowa |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poziom studiów |
I stopnia |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Profil |
praktyczny |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Osoba odpowiedzialna za program przedmiotu |
mgr Magdalena Noworolnik |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wymagania (Kompetencje wstępne) |
Znajomość języka angielskiego na poziomie B2 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Założenia i cele przedmiotu |
Zapoznanie studentów ze specyfiką pracy
tłumacza, z narzędziami przydatnymi w tłumaczeniu oraz z metodologią pracy.
Zapoznanie studentów z różnymi rodzajami tekstów, które najczęściej są
tłumaczone. Przedstawienie przykładów tłumaczeń. Umożliwienie studentom pierwszych
prób tłumaczeniowych. Zajęcia prowadzone w formie warsztatów. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący zajęcia |
mgr Janusz Arnold, |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egzaminator/ Zaliczający |
mgr Magdalena Noworolnik |
Nakład pracy studenta - bilans punktów ECTS
|
Efekty kształcenia
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Formy i metody kształcenia
Metoda podawcza, praca
indywidualna, praca w parach, praca w grupach. |
Treści programowe
Wykłady----- |
|
ćwiczenia | |
|
Kryteria oceny osiągniętych efektów kształcenia
Kryteria oceny osiągania przez studenta zakładanych efektów kształcenia |
W1 Na ocenę 3: student wykazuje uporządkowaną, wiedzę z zakresu przekładu, pozwalającą na jej wykorzystywanie w zadowalający sposób w sytuacji aktywności zawodowej; uzyskanie co najmniej 60% z zaliczenia. Na ocenę 4: student wykazuje dobrą wiedzę z zakresu przekładu, pozwalającą na jej wykorzystywanie w zadowalający sposób w sytuacji aktywności zawodowej; uzyskanie co najmniej 75% z zaliczenia. Na ocenę 5: student wykazuje bardzo dobrą wiedzę z zakresu przekładu, pozwalającą na jej wykorzystywanie w zadowalający sposób w sytuacji aktywności zawodowej; uzyskanie co najmniej 90% z zaliczenia. W2 Na ocenę 3: student wykazuje uporządkowaną wiedzę z zakresu literaturoznawstwa, językoznawstwa, kulturoznawstwa oraz przekładoznawstwa pozwalającą na jej wykorzystywanie w zadowalający sposób w sytuacji aktywności zawodowej; uzyskanie co najmniej 60% z zaliczenia. Na ocenę 4: student wykazuje dobrą wiedzę z zakresu literaturoznawstwa, językoznawstwa, kulturoznawstwa oraz przekładoznawstwa pozwalającą na jej wykorzystywanie w zadowalający sposób w sytuacji aktywności zawodowej; uzyskanie co najmniej 75% z zaliczenia. Na ocenę 5: student wykazuje bardzo dobrą wiedzę z zakresu literaturoznawstwa, językoznawstwa, kulturoznawstwa oraz przekładoznawstwa pozwalającą na jej wykorzystywanie w zadowalający sposób w sytuacji aktywności zawodowej; uzyskanie co najmniej 90% z zaliczenia. W3 Na ocenę 3: student wykazuje uporządkowaną wiedzę na temat fonologicznej, morfologicznej i gramatycznej struktury języka angielskiego pozwalającą na jej wykorzystywanie w zadowalający sposób w sytuacji aktywności zawodowej; uzyskanie co najmniej 60% z zaliczenia Na ocenę 4: student wykazuje dobrą wiedzę na temat fonologicznej, morfologicznej i gramatycznej struktury języka angielskiego pozwalającą na jej wykorzystywanie w zadowalający sposób w sytuacji aktywności zawodowej; uzyskanie co najmniej 75% z zaliczenia Na ocenę 5: student wykazuje uporządkowaną wiedzę na temat fonologicznej, morfologicznej i gramatycznej struktury języka angielskiego pozwalającą na jej wykorzystywanie w zadowalający sposób w sytuacji zajęć czy aktywności zawodowej; uzyskanie co najmniej 90% z zaliczenia W4 Na ocenę 3: student zna elementarną terminologię filologiczną w języku angielskim i polskim; uzyskanie co najmniej 60% z zaliczenia Na ocenę 4: student dobrze zna terminologię filologiczną w języku angielskim i polskim; uzyskanie co najmniej 75% z zaliczenia Na ocenę 5: student bardzo dobrze zna terminologię filologiczną w języku angielskim i polskim; uzyskanie co najmniej 90% z zaliczenia W5 Na ocenę 3: student ma podstawową wiedzę o metodyce wykonywania zadań, normach, procedurach i dobrych praktykach stosowanych w obszarach działalności związanej ze specjalnością studiów; uzyskanie co najmniej 60% z zaliczenia Na ocenę 4: student ma dobrą wiedzę o metodyce wykonywania zadań, normach, procedurach i dobrych praktykach stosowanych w obszarach działalności związanej ze specjalnością studiów; uzyskanie co najmniej 75% z zaliczenia Na ocenę 5: student ma bardzo dobrą wiedzę o metodyce wykonywania zadań, normach, procedurach i dobrych praktykach stosowanych w obszarach działalności związanej ze specjalnością studiów; uzyskanie co najmniej 90% z zaliczenia W6 Na ocenę 3: student zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej, technologii informacyjnej i prawa autorskiego; uzyskanie co najmniej 60% z zaliczenia Na ocenę 4: student dobrze zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej, technologii informacyjnej i prawa autorskiego; uzyskanie co najmniej 75% z zaliczenia Na ocenę 5:student bardzo dobrze zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej, technologii informacyjnej i prawa autorskiego; uzyskanie co najmniej 90% z zaliczenia U1 Na ocenę 3: student w stopniu zadowalającym potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z zakresu filologii angielskiej z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów; uzyskanie co najmniej 60% z zaliczenia Na ocenę 4: student w stopniu dobrym potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z zakresu filologii angielskiej z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów; uzyskanie co najmniej 75% z zaliczenia Na ocenę 5: student w stopniu bardzo dobrym potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z zakresu filologii angielskiej z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów; uzyskanie co najmniej 90% z zaliczenia U2 Na ocenę 3: student w typowych sytuacjach zawodowych potrafi w stopniu dostatecznym samodzielnie planować i realizować projekty związane z wybraną działalnością zawodową filologa; uzyskanie co najmniej 60% z zaliczenia Na ocenę 4: student w typowych sytuacjach zawodowych potrafi w stopniu dobrym samodzielnie planować i realizować projekty związane z wybraną działalnością zawodową filologa; uzyskanie co najmniej 75% z zaliczenia Na ocenę 5: student w typowych sytuacjach zawodowych potrafi w stopniu bardzo dobrym samodzielnie planować i realizować projekty związane z wybraną działalnością zawodową filologa; uzyskanie co najmniej 90% z zaliczenia U3 Na ocenę 3: student posiada podstawowe umiejętności organizacyjne pozwalające na planowanie i realizację zadań związanych ze specjalnością zawodową; uzyskanie co najmniej 60% z zaliczenia Na ocenę 4: student posiada dobrze rozwinięte umiejętności organizacyjne pozwalające na planowanie i realizację zadań związanych ze specjalnością zawodową; uzyskanie co najmniej 75% z zaliczenia Na ocenę 5: student posiada bardzo dobrze rozwinięte umiejętności organizacyjne pozwalające na planowanie i realizację zadań związanych ze specjalnością zawodową; uzyskanie co najmniej 90% z zaliczenia U4 Na ocenę 3: student potrafi w stopniu zadowalającym, wykorzystując podstawowe ujęcia teoretyczne i korzystając z różnorodnych źródeł, samodzielnie przygotować typową, opartą na merytorycznej argumentacji pracę pisemną lub wypowiedź ustną dotyczącą szczegółowych zagadnień związanych z kierunkiem filologia angielska i wybraną specjalnością; uzyskanie co najmniej 60% z zaliczenia Na ocenę 4: student potrafi w dobrym stopniu, wykorzystując podstawowe ujęcia teoretyczne i korzystając z różnorodnych źródeł, samodzielnie przygotować typową, opartą na merytorycznej argumentacji pracę pisemną lub wypowiedź ustną dotyczącą szczegółowych zagadnień związanych z kierunkiem filologia angielska i wybraną specjalnością; uzyskanie co najmniej 75% z zaliczenia Na ocenę 5: student potrafi w bardzo dobrym stopniu, wykorzystując podstawowe ujęcia teoretyczne i korzystając z różnorodnych źródeł, samodzielnie przygotować typową, opartą na merytorycznej argumentacji pracę pisemną lub wypowiedź ustną dotyczącą szczegółowych zagadnień związanych z kierunkiem filologia angielska i wybraną specjalnością; uzyskanie co najmniej 90% z zaliczenia U5 Na ocenę 3: student ma podstawowe umiejętności tłumaczeń pisemnych i ustnych; uzyskanie co najmniej 60% z zaliczenia Na ocenę 4: student ma dobrze rozwinięte umiejętności tłumaczeń pisemnych i ustnych; uzyskanie co najmniej 75% z zaliczenia Na ocenę 5:student ma bardzo dobrze rozwinięte umiejętności tłumaczeń pisemnych i ustnych; uzyskanie co najmniej 90% z zaliczenia U6 Na ocenę 3: student potrafi posługiwać się językiem obcym podstawowym dla swojej specjalności na poziomie C1, zgodnym z wymaganiami określonymi przez Europejski System Opisu Kształcenia Językowego; uzyskanie co najmniej 60% z zaliczenia Na ocenę 4: student dobrze potrafi posługiwać się językiem obcym dla swojej specjalności na poziomie C1, zgodnym z wymaganiami określonymi przez Europejski System Opisu Kształcenia Językowego; uzyskanie co najmniej 75% z zaliczenia Na ocenę 5: student bardzo dobrze potrafi posługiwać się językiem obcym podstawowym dla swojej specjalności na poziomie C1, zgodnym z wymaganiami określonymi przez Europejski System Opisu Kształcenia Językowego; uzyskanie co najmniej 90% z zaliczenia K1 Na ocenę 3: student dostatecznie rozumie konieczność rozwoju zawodowego i osobistego przez całe życie Na ocenę 4: student dobrze rozumie konieczność rozwoju zawodowego i osobistego przez całe życie Na ocenę 5: student bardzo dobrze rozumie konieczność rozwoju zawodowego i osobistego przez całe życie K2 Na ocenę 3: student dostatecznie potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role Na ocenę 4: student dobrze potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role Na ocenę 5: student bardzo dobrze potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role K3 Na ocenę 3: student uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form; potrafi świadomie wybrać odpowiednie dla swoich zainteresowań oraz istotne w pracy zawodowej obszary i formy kultury Na ocenę 4: student w dobrym stopniu uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form; potrafi świadomie wybrać odpowiednie dla swoich zainteresowań oraz istotne w pracy zawodowej obszary i formy kultury Na ocenę 5: student w bardzo dobrym stopniu uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form; potrafi świadomie wybrać odpowiednie dla swoich zainteresowań oraz istotne w pracy zawodowej obszary i formy kultury |
Forma i warunki zaliczenia
Forma i warunki zaliczenia przedmiotu |
|
Wykaz zalecanego piśmiennictwa
Wykaz literatury podstawowej
|
|||||
Wykaz literatury uzupełniającej
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk zawodowych
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk zawodowych |
Semester 2 Praktyka tłumaczeniowa 1: 90 godz. (studia stacjonarne/ niestacjonarne) Semester 3 Praktyka tłumaczeniowa 2: 60 godz. (studia stacjonarne/ niestacjonarne) Praktyka tłumaczeniowa 3: 30 godz. (studia stacjonarne/ niestacjonarne) Semester 4 Praktyka tłumaczeniowa 4: 60 godz. (studia stacjonarne/ niestacjonarne) Semester 5 Praktyka tłumaczeniowa 5: 60 godz. (studia stacjonarne/ niestacjonarne) Praktyka tłumaczeniowa 6: 60 godz. (studia stacjonarne/ niestacjonarne) Forma zajęć:
Dokumentacja niezbędna do zaliczenia praktyk:
|