Ramowy program studiów
|
|
Podhalańska Państwowa Uczelnia Zawodowa w Nowym Targu |
Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu |
Historia USA |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kod przedmiotu |
FA-1-5,6 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Status przedmiotu |
Obowiązkowy |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wydział / Instytut |
Instytut Humanistyczno - Społeczny |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kierunek studiów |
filologia |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Specjalność |
----- |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Specjalizacja |
----- |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Specjalność (uwagi) |
Filologia angielska |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poziom studiów |
I stopnia |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Profil |
praktyczny |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Osoba odpowiedzialna za program przedmiotu |
mgr Michael Pacholka |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wymagania (Kompetencje wstępne) |
Znajomość języka angielskiego na poziomie B1 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Założenia i cele przedmiotu |
Pogłębienie kulturoznawczej wiedzy studentów. Zapoznanie
studentów z wybranymi zagadnieniami z zakresu historii Stanów Zjednoczonych, ze
szczególnym naciskiem na kulturowe, społeczne oraz polityczne uwarunkowania jej
przemian. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący zajęcia |
dr Zbigniew Głowala, |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egzaminator/ Zaliczający |
dr Zbigniew Głowala, |
Nakład pracy studenta - bilans punktów ECTS
|
Efekty kształcenia
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Formy i metody kształceniaWykład, dyskusja, analiza tekstu, konsultacje |
Treści programowe
Wykłady
1. Pre-European America; First Nations' Creation myths; arrival of the European (the 'dog people'); Smallpox; early English settlement attempts. 2. The Jamestown settlement; Powhatan; John Smith; Pocahontas; Opechancanough; the Pilgrims and the Plymouth settlement. 3. The Massachusetts Settlement –Boston; John Winthrop, the Massachusetts Covenant: Beacon to the World; birth of American Exceptionalism. 4. 1622 –Indian uprising; East-coast Indian settlements and divisions; Deganawida and the Iroquois confederacy; Iroquois expansion and Algonquin contraction; Early First Nations' extinctions; Nathaniel Bacon (1675). 5. Bacon's Rebellion, the burning of Jamestown; and the beginnings of slavery; Indian – white separation. 6. New France; Encirclement: the perceived French threat; the French – Indian War (Seven Years' War) 1756 -1763; Proclamation Line of 1763; Navigation Acts; Mercantilism; American – British antagonisms. 7. Drift towards Independence; War of Independence. 8. Constitutional Convention; the Constitution; Bill of Rights; ratification; Alexander Hamilton and the continental vision. 9. Jefferson and Hamilton; Louisiana Purchase; Lewis and Clark; Andrew Jackson; Indian Expulsion (Trail of Tears); John C. Calhoun and the Nullification crises; drift towards Civil War. 10. Slave, Anti-Slave and Abolitionist movements; Slaveocracy; election of Lincoln. Civil War. 11. The Civil War and its aftermath; Re-construction; Western expansion. 12. Rise of the Robber Barons; Rise of Big Labour; Late 19th century, early 20th century; Teddy Roosevelt; WWI; Woodrow Wilson. 13. The 20th Century: from WWI; Corruption; Tammany Hall, Immigration; WWII, the Cold War.; Eisenhower and the Military-Industrial Complex. 14. 9/11 and post 9/11 America. |
|
ćwiczenia | |
Ćwiczenia słownictwa (gapped tekstów, kończących
zdanie); słownictwa specyficznego dla amerykańskiej historii i historii ogóle;
odczyty i dyskusje; krytyczna analiza istotnych problemów i zagadnień
historycznych. |
Kryteria oceny osiągniętych efektów kształcenia
Kryteria oceny osiągania przez studenta zakładanych efektów kształcenia |
Efekt kształcenia W1 Na ocenę 3 Student wykazuje uporządkowaną wiedzę z zakresu historii Stanów Zjednoczonych, zorientowaną na jej zastosowanie praktyczne w wybranej sferze działalności zawodowej. Uzyskanie min. 60 % z zaliczenia i egzaminu. Na ocenę 4 Student wykazuje uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu historii Stanów Zjednoczonych, zorientowaną na jej zastosowanie praktyczne w wybranej sferze działalności zawodowej. Uzyskanie min. 75 % z zaliczenia i egzaminu. Na ocenę 5 Student wykazuje uporządkowaną, pogłębioną i rozszerzoną wiedzę z zakresu historii Stanów Zjednoczonych, zorientowaną na jej zastosowanie praktyczne w wybranej sferze działalności zawodowej. Uzyskanie min. 90 % z zaliczenia i egzaminu. W2 Na ocenę 3 Student wykazuje uporządkowaną wiedzę na wybrane tematy z zakresu historii Stanów Zjednoczonych.Uzyskanie min. 60 % z zaliczenia i egzaminu. Na ocenę 4 Student wykazuje uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na wybrane tematy z zakresu historii Stanów Zjednoczonych. Uzyskanie min. 75 % z zaliczenia i egzaminu. Na ocenę 5 Student wykazuje uporządkowaną, pogłębioną i rozszerzoną wybrane tematy z zakresu historii Stanów Zjednoczonych. Uzyskanie min. 90 % z zaliczenia i egzaminu. U1 Na ocenę 3 Student potrafi w stopniu zadowalającym wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z zakresu historii Stanów Zjednoczonych. Uzyskanie min. 60 % z testu. Na ocenę 4 Student potrafi efektywnie i sprawnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z zakresu historii Stanów Zjednoczonych. Uzyskanie min. 75 % z testu. Na ocenę 5 Student potrafi bardzo efektywnie i sprawnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z zakresu historii Stanów Zjednoczonych. Uzyskanie min. 90 % z testu. U2 Na ocenę 3 Student w zadowalający sposób pogłębił i rozszerzył umiejętności analizy i interpretacji faktów historycznych. Uzyskanie min. 60 % z testu. Na ocenę 4 Student ma pogłębione i rozszerzone umiejętności analizy i interpretacji faktów historycznych. Uzyskanie min. 75 % z testu. Na ocenę 5 Student ma pogłębione i rozszerzone umiejętności analizy i interpretacji faktów historycznych; wykazuje dobry poziom samodzielności. Uzyskanie min. 90 % z testu. U3 Na ocenę 3 Student potrafi samodzielnie przygotować różne, oparte na merytorycznej argumentacji prace pisemne lub wypowiedzi ustne dotyczące zagadnień związanych z tematyką historii Stanów Zjednoczonych. Uzyskanie min. 60 % z testu. Na ocenę 4 Student potrafi, wykorzystując pogłębione ujęcia teoretyczne i korzystając z różnorodnych źródeł, samodzielnie przygotować różne, oparte na merytorycznej argumentacji prace pisemne lub wypowiedzi ustne dotyczące zagadnień związanych z tematyką historii Stanów Zjednoczonych. Uzyskanie min. 75 % z testu. Na ocenę 5 Student potrafi, wykorzystując pogłębione i rozszerzone ujęcia teoretyczne i korzystając z różnorodnych źródeł, samodzielnie przygotować różne, oparte na merytorycznej argumentacji prace pisemne lub wypowiedzi ustne dotyczące zagadnień związanych z tematyką historii Stanów Zjednoczonych. Uzyskanie min. 90 % z testu. K1 Na ocenę 3 Student wykazuje zadowalające zrozumienie konieczności rozwoju zawodowego i osobistego przez całe życie w szczególności w zakresie podnoszenia kompetencji językowych i merytorycznego rozeznania w treściach z zakresu historii Stanów zjednoczonych. Na ocenę 4 Student wykazuje dobre zrozumienie konieczności rozwoju zawodowego i osobistego przez całe życie w szczególności w zakresie podnoszenia kompetencji językowych i merytorycznego rozeznania w treściach z zakresu historii Stanów zjednoczonych. Na ocenę 5 Student wykazuje bardzo dobre zrozumienie konieczności rozwoju zawodowego i osobistego przez całe życie w szczególności w zakresie podnoszenia kompetencji językowych i merytorycznego rozeznania w treściach z zakresu historii Stanów zjednoczonych. K2 Na ocenę 3 Student sporadycznie uczestniczy w życiu kulturalnym, interesuje się aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi; potrafi świadomie wybrać odpowiednie dla swoich zainteresowań oraz istotne w pracy zawodowej filologa obszary i formy kultury. Na ocenę 4 Student systematycznie uczestniczy w życiu kulturalnym, interesuje się aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi, nowatorskimi formami wyrazu artystycznego; potrafi świadomie wybrać odpowiednie dla swoich zainteresowań oraz istotne w pracy zawodowej filologa obszary i formy kultury Na ocenę 5 Student systematycznie uczestniczy w życiu kulturalnym, interesuje się aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi, nowatorskimi formami wyrazu artystycznego, nowymi zjawiskami w sztuce; potrafi świadomie wybrać odpowiednie dla swoich zainteresowań oraz istotne w pracy zawodowej filologa obszary i formy kultury |
Forma i warunki zaliczenia
Forma i warunki zaliczenia przedmiotu |
Uzyskanie co najmniej 60% z zaliczeń pisemnych. Min. 80% obecności na zajęciach. Aktywny udział w zajęciach. Uzyskanie co najmniej 60% z egzaminu. |
Wykaz zalecanego piśmiennictwa
Wykaz literatury podstawowej
|
|||||||||||
Wykaz literatury uzupełniającej
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk zawodowych
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk zawodowych |
Nie dotyczy |