Ramowy program studiów
|
|
Podhalańska Państwowa Uczelnia Zawodowa w Nowym Targu |
Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu |
Emisja głosu |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kod przedmiotu |
FA-1-4,13n |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Status przedmiotu |
Obowiązkowy |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wydział / Instytut |
Instytut Humanistyczno - Społeczny |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kierunek studiów |
filologia |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Specjalność |
----- |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Specjalizacja |
----- |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Specjalność (uwagi) |
nauczycielska |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poziom studiów |
I stopnia |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Profil |
praktyczny |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Osoba odpowiedzialna za program przedmiotu |
dr Barbara Zgama |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wymagania (Kompetencje wstępne) |
Zaliczony moduł z fonetyki. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Założenia i cele przedmiotu |
Wdrażanie podstawowych zasad fonacji. Ponadto umiejętnie posługuje się właściwą artykulacją, intonacją. Potrafi zaprezentować tekst (poezja, proza), właściwie go interpretuje. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący zajęcia |
dr Barbara Zgama |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egzaminator/ Zaliczający |
dr Barbara Zgama |
Nakład pracy studenta - bilans punktów ECTS
|
Efekty kształcenia
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Formy i metody kształceniaPogadanka, ćwiczenia językowe, zajęcia praktyczne, pokaz, metoda sytuacyjna, praca w parach. |
Treści programowe
Wykłady----- |
|
ćwiczenia | |
Omówienie budowy i funkcjonowania narządu głosotwórczego i narządu słuchu. Ćwiczenia indywidualnej emisji głosu oparte na ćwiczeniach oddechowych, fonacyjnych, artykulacyjnych. Prezentacja tekstów prozą i wierszem z uwzględnieniem poprawnej dykcji i interpretacji (frazowanie, akcentowanie, modulacja, intonacja). Charakterystyka podstawowych wad wymowy; a także błędów fonetycznych. Omówienie zagadnień związanych z higieną głosu (jak dbać, czego unikać); wskazanie sposobów radzenia sobie z tremą i stresem podczas wystąpień. Kurs obejmuje zajęcia teoretyczne z zakresu budowy i funkcjonowania aparatu artykulacyjnego. Zajęcia praktyczne polegają na wdrażaniu zasad prawidłowej emisji (ćwiczenia oddechowe, relaksacyjne, artykulacyjne, dykcyjne, fonacyjne) oraz sposoby ciekawej interpretacji i prezentacji mówionego tekstu; kształcenie umiejętności poprawnego akcentowania. |
Kryteria oceny osiągniętych efektów kształcenia
Kryteria oceny osiągania przez studenta zakładanych efektów kształcenia |
bdb - student bardzo dobrze artykułuje teksty czytane i wypowiadane z pamięci. Bardzo dobrze je interpretuje z odpowiednią intonacją i modulacją, frazuje i poprawnie akcentuje. Trafnie dobrane teksty do prezentacji. Bardzo ładna postawa mówcy i umiejętne oddanie charakteru wygłaszanej mowy +db - student bardzo dobrze artykułuje teksty czytane i wypowiadane z pamięci. Bardzo dobrze je interpretuje z odpowiednią intonacją i modulacją, frazuje i poprawnie akcentuje. Bardzo ładna postawa mówcy i umiejętne oddanie charakteru wygłaszanej mowy db - student bardzo dobrze artykułuje teksty czytane i wypowiadane z pamięci. Interpretuje je z odpowiednią intonacją i modulacją, poprawnie frazuje i akcentuje. +dst - student bardzo dobrze artykułuje czytane teksty. Poprawnie je interpretuje z odpowiednią intonacją i modulacją, frazuje i poprawnie akcentuje. Podczas prezentacji mowy okolicznościowej pojawiły się drobne błędy wymawianiowe, które przeszkodziły w oddaniu jej charakteru. dst - student bardzo dobrze artykułuje czytane teksty. Poprawnie je frazuje i poprawnie akcentuje. Podczas prezentacji mowy okolicznościowej pojawiły się drobne błędy wymawianiowe, które przeszkodziły w oddaniu jej charakteru. |
Forma i warunki zaliczenia
Forma i warunki zaliczenia przedmiotu |
Ustne zaliczenie przedmiotu polegające na przeczytaniu wybranego fragmentu prozy, wiersza dla dzieci oraz wygłoszeniu samodzielnie przygotowanej mowy okolicznościowej. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest 90% frekwencja i aktywne uczestnictwow zajęciach. Absencja na zajęciach wymaga dodatkowej aktywności. |
Wykaz zalecanego piśmiennictwa
Wykaz literatury podstawowej
|
|||||||||||
Wykaz literatury uzupełniającej
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk zawodowych
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk zawodowych |
----- |