Ramowy program studiów
|
|
Podhalańska Państwowa Uczelnia Zawodowa w Nowym Targu |
Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu |
Podstawy dydaktyki ogólnej |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kod przedmiotu |
FA-1-3,13n |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Status przedmiotu |
Obowiązkowy |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wydział / Instytut |
Instytut Humanistyczno - Społeczny |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kierunek studiów |
filologia |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Specjalność |
----- |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Specjalizacja |
----- |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Specjalność (uwagi) |
filologia angielska nauczycielska |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poziom studiów |
I stopnia |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Profil |
praktyczny |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Osoba odpowiedzialna za program przedmiotu |
dr Barbara Zgama |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wymagania (Kompetencje wstępne) |
Zaliczony moduł: pedagogika, psychologia |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Założenia i cele przedmiotu |
Zapoznanie studentów z podstawową terminologią oraz głównymi teoriami z zakresu dydaktyki. Kształcenie umiejętności planowania pracy w klasie, wdrażanie do ewaluacji procesu samodoskonalenia się w zawodzie nauczyciela. Wyposażenie studentów w teoretyczny kontekst podejmowanych przez siebie działań dydaktycznych |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący zajęcia |
dr Barbara Zgama |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egzaminator/ Zaliczający |
dr Barbara Zgama |
Nakład pracy studenta - bilans punktów ECTS
|
Efekty kształcenia
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Formy i metody kształceniawykład informacyjny, wykład problemowy, dyskusja punktowana, pokaz. |
Treści programowe
Wykłady1/Teoretyczne podstawy dydaktyki: przedmiot i zadania dydaktyki; podstawowe pojęcia dydaktyki ogólnej; charakterystyka systemów dydaktycznych; wybrane pedagogiczne teorie doboru treści kształcenia. 2/Proces kształcenia, czyli świadome planowanie aktów nauczania - uczenia się: Treści nauczania, charakterystyka zasad nauczania; cele kształcenia; próby konkretyzacji celów kształcenia, różne klasyfikacje; metody nauczania; kryteria doboru metod; formy organizacyjne nauczania; indywidualizacja kształcenia; różnicowanie wymagań; ogniwa procesu nauczania-uczenia się w toku podającym i poszukującym; lekcja, jej struktura i typy; temat lekcji; zajęcia pozalekcyjne; podstawa programowa, programy nauczania; wymagania edukacyjne a metody ich weryfikacji; konspekt – jego budowa i funkcje; 3/Ocenianie (wewnątrzszkolne, kształtujące; egzaminy zewnętrzne) i ewaluacja w szkole; 4/Szkoła; nauczyciel i uczeń w procesie kształcenia. Strategie nauczycieli, strategie uczniów; awans zawodowy nauczyciela. |
|
ćwiczenia | |
----- |
Kryteria oceny osiągniętych efektów kształcenia
Kryteria oceny osiągania przez studenta zakładanych efektów kształcenia |
Kryteria oceny pisemnego kolokwium: 51-60% dst; 61-70% +dst; 71-80% db, 81-90% +db; 91-100% bdb; ankieta ewaluacyjna – ocena w postaci dychotomii: zaliczył, nie zaliczył. bdb - student opanował materiał w stopniu bardzo dobrym. Swobodnie posługuje się terminologią z zakresu dydaktyki ogólnej; potrafi ją dostosować do praktycznych sytuacji; samodzielnie formułuje wnioski dotyczące przebiegu procesu nauczania - uczenia się.+db - student opanował materiał w stopniu dobrym. Swobodnie posługuje się terminologią z zakresu dydaktyki ogólnej; potrafi ją dostosować do praktycznych sytuacji; samodzielnie formułuje wnioski dotyczące przebiegu procesu nauczania - uczenia się. dst - student zna w zakresie dostatecznym terminologię dydaktyki ogólnej, potrafi ją przytoczyć, ale nie zawsze potrafi ją odpowiednio zastosować. |
Forma i warunki zaliczenia
Forma i warunki zaliczenia przedmiotu |
Obecność na zajęciach (jedna obecność nieusprawiedliwiona); udział w dyskusji. Przed przystąpieniem do kolokwium należy opracować ankietę ewaluacyjną. Zaliczenie z oceną. |
Wykaz zalecanego piśmiennictwa
Wykaz literatury podstawowej
|
|||||||||||
Wykaz literatury uzupełniającej
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk zawodowych
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk zawodowych |
------------ |