Ramowy program studiów
|
|
Podhalańska Państwowa Uczelnia Zawodowa w Nowym Targu |
Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu |
Historia Wielkiej Brytanii |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kod przedmiotu |
FA-1-3_4,7 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Status przedmiotu |
Obowiązkowy |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wydział / Instytut |
Instytut Humanistyczno - Społeczny |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kierunek studiów |
filologia |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Specjalność |
----- |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Specjalizacja |
----- |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Specjalność (uwagi) |
Filologia angielska |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poziom studiów |
I stopnia |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Profil |
praktyczny |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Osoba odpowiedzialna za program przedmiotu |
mgr Michael Pacholka |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wymagania (Kompetencje wstępne) |
Znajomość języka angielskiego na poziomie B1 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Założenia i cele przedmiotu |
Pogłębienie historycznej wiedzy studentów. Zapoznanie
studentów z wybranymi zagadnieniami z zakresu historii Wielkiej Brytanii, ze
szczególnym naciskiem na kulturowe, społeczne oraz polityczne uwarunkowania jej
przemian. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący zajęcia |
mgr Michael Pacholka |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egzaminator/ Zaliczający |
mgr Michael Pacholka |
Nakład pracy studenta - bilans punktów ECTS
|
Efekty kształcenia
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Formy i metody kształceniaWykład, dyskusja, analiza tekstu, konsultacje |
Treści programowe
Wykłady
Semester I 1. Why history? Geographical importance. History and Nature. Mythology. Human settlement. –A general introduction. 2. Why History? Part II. --General Intro continued. 3. England: Early beginnings: What we know: Celtic England, Roman England, Fall of Rome and Rome's departure; Saxon 'Invasion'. 4. Anglo-Saxon Britain, the Arthur story, 'Viking' Invasions, to Alfred the Great. 5. Alfred the Great, Aethelraed, Cnut, the Godwins, the French connection, to the. 6. 1066 and all that: The Conquest and what it meant. The Frenchification of England. 7. Britain to the 14thcentury; Henry II in particular; British Law. 8. The Calamitous 14thcentury; Edward III, to Wars of the Roses. 10. Turmoil and confusion: Wars of the Roses; the Tudors; Henry VII, Henry VIII and the break with the Church. 11. More Henry VIII; Catherine of Aragon, Mary; Anne Boleyn, Elizabeth. 12. Mary Tudor (as Queen), Elizabeth I. (And the beginnings of outward expansion, exploration, empire. 13. A brief foray to America. --Exploration, etc. Virginia, Massachusetts. 14. Back to England: James I, Charles I –drifting towards Civil War. Semester II: 15. The Civil War, Cromwell, the Restoration—Charles II; James II; William and Mary; the Supremacy of Parliament. 16. Francis Bacon and the scientific – philosophic revolution; beginnings of the Industrial Revolution. 17. The Industrial Revolution: Pt 1. 18. The Industrial Revolution: Pt 2. 19. The Industrial Revolution: Reactions to: Romanticism; Methodism; Reform; the Arthurian Revival; the Pre-Raphaelite Brotherhood; Ruskin and neo-Gothicism. 20. Darwin and Spenser; the British Empire –the East India Company (too big to fail); India (and Afghanistan), and later, Africa. 21. The slow crawl to World War I. 22. Post WWI: The End of Everything. 23. Between the wars 24. WWII. 25. Post WWII 26. The long slow decline of England. Suez; Greece. India, Pakistan. 27. Present day: Afghanistan, America's 'Poodle', Britain and the EU, Ukip, the Immigration conundrum, etc. |
|
ćwiczenia | |
Ćwiczenia słownictwa (gapped tekstów, kończących
zdanie); słownictwa specyficznego dla Brytyskiej historii, i historii w ogóle;
odczyty i dyskusje; krytyczna analiza istotnych problemów i zagadnień
historycznych. |
Kryteria oceny osiągniętych efektów kształcenia
Kryteria oceny osiągania przez studenta zakładanych efektów kształcenia |
Efekt kształcenia W1 Na ocenę 3 Student wykazuje uporządkowaną wiedzę z zakresu historii Wielkiej Brytanii, zorientowaną na jej zastosowanie praktyczne w wybranej sferze działalności zawodowej. Uzyskanie min. 60 % z zaliczenia i egzaminu. Na ocenę 4 Student wykazuje uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu historii Wielkiej Brytanii, zorientowaną na jej zastosowanie praktyczne w wybranej sferze działalności zawodowej. Uzyskanie min. 75 % z zaliczenia i egzaminu. Na ocenę 5 Student wykazuje uporządkowaną, pogłębioną i rozszerzoną wiedzę z zakresu historii Wielkiej Brytanii, zorientowaną na jej zastosowanie praktyczne w wybranej sferze działalności zawodowej. Uzyskanie min. 90 % z zaliczenia i egzaminu. W2 Na ocenę 3 Student wykazuje uporządkowaną wiedzę na wybrane tematy z zakresu historii Wielkiej Brytanii.Uzyskanie min. 60 % z zaliczenia i egzaminu. Na ocenę 4 Student wykazuje uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na wybrane tematy z zakresu historii Wielkiej Brytanii. Uzyskanie min. 75 % z zaliczenia i egzaminu. Na ocenę 5 Student wykazuje uporządkowaną, pogłębioną i rozszerzoną wybrane tematy z zakresu historii Wielkiej Brytanii. Uzyskanie min. 90 % z zaliczenia i egzaminu. U1 Na ocenę 3 Student potrafi w stopniu zadowalającym wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z zakresu historii Wielkiej Brytanii. Uzyskanie min. 60 % z testu. Na ocenę 4 Student potrafi efektywnie i sprawnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z zakresu historii Wielkiej Brytanii. Uzyskanie min. 75 % z testu. Na ocenę 5 Student potrafi bardzo efektywnie i sprawnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z zakresu historii Wielkiej Brytanii. Uzyskanie min. 90 % z testu. U2 Na ocenę 3 Student w zadowalający sposób pogłębił i rozszerzył umiejętności analizy i interpretacji faktów historycznych. Uzyskanie min. 60 % z testu. Na ocenę 4 Student ma pogłębione i rozszerzone umiejętności analizy i interpretacji faktów historycznych. Uzyskanie min. 75 % z testu. Na ocenę 5 Student ma pogłębione i rozszerzone umiejętności analizy i interpretacji faktów historycznych; wykazuje bardzo dobry poziom samodzielności. Uzyskanie min. 90 % z testu. U3 Na ocenę 3 Student potrafi samodzielnie przygotować różne, oparte na merytorycznej argumentacji prace pisemne lub wypowiedzi ustne dotyczące zagadnień związanych z tematyką historii Wielkiej Brytanii. Uzyskanie min. 60 % z testu. Na ocenę 4 Student potrafi, wykorzystując pogłębione ujęcia teoretyczne i korzystając z różnorodnych źródeł, samodzielnie przygotować różne, oparte na merytorycznej argumentacji prace pisemne lub wypowiedzi ustne dotyczące zagadnień związanych z tematyką historii Wielkiej Brytanii. Uzyskanie min. 75 % z testu. Na ocenę 5 Student potrafi, wykorzystując pogłębione i rozszerzone ujęcia teoretyczne i korzystając z różnorodnych źródeł, samodzielnie przygotować różne, oparte na merytorycznej argumentacji prace pisemne lub wypowiedzi ustne dotyczące zagadnień związanych z tematyką historii Wielkiej Brytanii. Uzyskanie min. 90 % z testu. K1 Na ocenę 3 Student wykazuje zadowalające zrozumienie konieczności rozwoju zawodowego i osobistego przez całe życie w szczególności w zakresie podnoszenia kompetencji językowych i merytorycznego rozeznania w treściach z zakresu historii Wielkiej Brytanii. Na ocenę 4 Student wykazuje dobre zrozumienie konieczności rozwoju zawodowego i osobistego przez całe życie w szczególności w zakresie podnoszenia kompetencji językowych i merytorycznego rozeznania w treściach z zakresu historii Wielkiej Brytanii. Na ocenę 5 Student wykazuje bardzo dobre zrozumienie konieczności rozwoju zawodowego i osobistego przez całe życie w szczególności w zakresie podnoszenia kompetencji językowych i merytorycznego rozeznania w treściach z zakresu historii Wielkiej Brytanii. K2 Na ocenę 3 Student sporadycznie uczestniczy w życiu kulturalnym, interesuje się aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi; potrafi świadomie wybrać odpowiednie dla swoich zainteresowań oraz istotne w pracy zawodowej filologa obszary i formy kultury. Na ocenę 4 Student systematycznie uczestniczy w życiu kulturalnym, interesuje się aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi, nowatorskimi formami wyrazu artystycznego; potrafi świadomie wybrać odpowiednie dla swoich zainteresowań oraz istotne w pracy zawodowej filologa obszary i formy kultury Na ocenę 5 Student systematycznie uczestniczy w życiu kulturalnym, interesuje się aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi, nowatorskimi formami wyrazu artystycznego, nowymi zjawiskami w sztuce; potrafi świadomie wybrać odpowiednie dla swoich zainteresowań oraz istotne w pracy zawodowej filologa obszary i formy kultury |
Forma i warunki zaliczenia
Forma i warunki zaliczenia przedmiotu |
Uzyskanie co najmniej 60% z zaliczeń pisemnych. Min. 80% obecności na zajęciach. Aktywny udział w zajęciach. Uzyskanie co najmniej 60% z egzaminu. |
Wykaz zalecanego piśmiennictwa
Wykaz literatury podstawowej
|
|||||||||||
Wykaz literatury uzupełniającej
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk zawodowych
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk zawodowych |
Nie dotyczy |