Ramowy program studiów
|
|
Podhalańska Państwowa Uczelnia Zawodowa w Nowym Targu |
Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu |
Kultura USA |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kod przedmiotu |
FA-1-3,6 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Status przedmiotu |
Obowiązkowy |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wydział / Instytut |
Instytut Humanistyczno - Społeczny |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kierunek studiów |
filologia |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Specjalność |
----- |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Specjalizacja |
----- |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Specjalność (uwagi) |
Filologia angielska |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poziom studiów |
I stopnia |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Profil |
praktyczny |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Osoba odpowiedzialna za program przedmiotu |
mgr Michael Pacholka |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wymagania (Kompetencje wstępne) |
Znajomość języka angielskiego na poziomie B1 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Założenia i cele przedmiotu |
Pogłębienie kulturoznawczej wiedzy studentów. Zapoznanie
studentów z wybranymi zagadnieniami z zakresu kultury Stanów Zjednoczonych, ze
szczególnym naciskiem na kulturowe, społeczne oraz polityczne uwarunkowania jej
przemian. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący zajęcia |
dr Zbigniew Głowala, |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egzaminator/ Zaliczający |
dr Zbigniew Głowala, |
Nakład pracy studenta - bilans punktów ECTS
|
Efekty kształcenia
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Formy i metody kształceniaWykład, dyskusja, analiza tekstu, konsultacje. |
Treści programowe
Wykłady
1. Intro: general: What do you know? What do you think? What is --or are-- the United States? Where is it? Geography: Land structure, water, temperatures and weather patterns, settlement, displacement of natives, agriculture, industry, stuff like this. Early colonisation, early history (Aboriginal and European), Riverine society. 2. Governmental overview, the Constitution, Administrative divisions --Executive – Legislature - Judiciary; Electoral system, Congressional elections: senate and House of reps, gerrymandering, Financial contributions, Big Money; State assemblies; laws. Political parties, subdivisions within parties: eg, The Tea Party. 3. Public participation in government; taxes; lobby groups and pressure groups, volunteering, 'giving back'. Education; immigration , Assimilation (the melting Pot); Religiosity; Exceptionalism; health care; Prisons, guns. 4. The US position in the world, multi-polarity; Pax Americana, History of, Isolationism and non-isolationism; Beacon to the World; Exceptionalism again. 5. Who rules? America's aristocrats; The 'American Dream' (or ideas of this). 6. The car, Detroit, The Rouge Plant, Motown, the rust belt. 7. Chicago and New York; the South-West and the West Coast; the North-west; the South, the mid-west, the North-East, the Plains and Texas. 8. Music: Gospel, Blues,Jazz, Blue Grass, Folk, Country, Swing, Big Band, Rock-a-billy,R&B, Motown ,Country,Pop, Rock and Roll, Swing, Rap - Hip Hop Muzak Metal; Acid Rock (elevator music), The West-Coast sound; California/surf sound; Nashville; Country-Rock, etc. 9. Cinema (The Movies): The Musical; Hollywood; the Hollywood movie, the Block-buster; Hollywood and history; Branding; Advertising 10. Cinema: Classic ‘American’ films. –And why are they ‘American’? Or what makes them so American? (Examples which come to mind: Wizard of Oz; Badlands; Casablanca; Red River; To Kill a Mockingbird; Citizen Cane; The Last Picture Show; maybe American Graffiti; Short Cuts.) 11. Television and the networks -- Big Media. –Advertising. 12. Sports: American Football - baseball – basketball: the big three. Also: Bowling, Golf and other somewhat fringe sports such as (ice) hockey, lacrosse, soccer (though this is, paradoxically, one of the more popular sports for kids to play). Etc. 13. The Cowboy / the West / the Frontier / ‘Finding’ America. 14. Gangsters etc. --The Outlaw. 15. Literature; satire in America; comics. |
|
ćwiczenia | |
Ćwiczenia słownictwa (gapped tekstów, kończących
zdanie); słownictwa specyficznego dla kultury amerykańskiej; odczyty i
dyskusje; oglądanie filmów i dyskusje; słuchanie nagrań i dyskusje; krytyczna
analiza istotnych problemów kulturowych w dzisiejszej Ameryce. |
Kryteria oceny osiągniętych efektów kształcenia
Kryteria oceny osiągania przez studenta zakładanych efektów kształcenia |
Efekt kształcenia W1 Na ocenę 3 Student wykazuje uporządkowaną wiedzę z zakresu kultury Stanów Zjednoczonych, zorientowaną na jej zastosowanie praktyczne w wybranej sferze działalności zawodowej. Uzyskanie min. 60 % z zaliczenia i egzaminu. Na ocenę 4 Student wykazuje uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu kultury Stanów Zjednoczonych, zorientowaną na jej zastosowanie praktyczne w wybranej sferze działalności zawodowej. Uzyskanie min. 75 % z zaliczenia i egzaminu. Na ocenę 5 Student wykazuje uporządkowaną, pogłębioną i rozszerzoną wiedzę z zakresu kultury Stanów Zjednoczonych, zorientowaną na jej zastosowanie praktyczne w wybranej sferze działalności zawodowej. Uzyskanie min. 90 % z zaliczenia i egzaminu. W2 Na ocenę 3 Student wykazuje uporządkowaną wiedzę na wybrane tematy z zakresu kultury Stanów Zjednoczonych. Uzyskanie min. 60 % z zaliczenia i egzaminu. Na ocenę 4 Student wykazuje uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na wybrane tematy z zakresu kultury Stanów Zjednoczonych. Uzyskanie min. 75 % z zaliczenia i egzaminu. Na ocenę 5 Student wykazuje uporządkowaną, pogłębioną i rozszerzoną wybrane tematy z zakresu kultury Stanów Zjednoczonych. Uzyskanie min. 90 % z zaliczenia i egzaminu. U1 Na ocenę 3 Student potrafi w stopniu zadowalającym wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z zakresu kultury Stanów Zjednoczonych. Uzyskanie min. 60 % z testu. Na ocenę 4 Student potrafi efektywnie i sprawnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z zakresu kultury Stanów Zjednoczonych. Uzyskanie min. 75 % z testu. Na ocenę 5 Student potrafi bardzo efektywnie i sprawnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z zakresu kultury Stanów Zjednoczonych. Uzyskanie min. 90 % z testu. U2 Na ocenę 3 Student w zadowalającym stopniu opanował umiejętność samodzielnego argumentowania w formie pisemnej i ustnej z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków w języku angielskim związanych z tematyką kultury Stanów Zjednoczonych. Uzyskanie min. 60 % z testu. Na ocenę 4 Student w wysokim stopniu opanował umiejętność samodzielnego argumentowania w formie pisemnej i ustnej z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków w języku angielskim związanych z tematyką kultury Stanów Zjednoczonych. Uzyskanie min. 75 % z testu. Na ocenę 5 Student w bardzo wysokim stopniu opanował umiejętność samodzielnego argumentowania w formie pisemnej i ustnej z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków w języku angielskim związanych z tematyką kultury Stanów Zjednoczonych. Uzyskanie min. 90 % z testu. U3 Na ocenę 3 Student potrafi samodzielnie przygotować typowe, oparte na merytorycznej argumentacji prace pisemne lub wypowiedzi ustne dotyczące zagadnień związanych z tematyką kultury Stanów Zjednoczonych. Uzyskanie min. 60 % z testu. Na ocenę 4 Student potrafi, korzystając z różnorodnych źródeł, samodzielnie przygotować typowe, oparte na merytorycznej argumentacji prace pisemne lub wypowiedzi ustne dotyczące zagadnień związanych z tematyką kultury Stanów Zjednoczonych. Uzyskanie min. 75 % z testu. Na ocenę 5 Student potrafi, wykorzystując rozszerzone ujęcia teoretyczne i korzystając z różnorodnych źródeł, samodzielnie przygotować różne, oparte na merytorycznej argumentacji prace pisemne lub wypowiedzi ustne dotyczące zagadnień związanych z tematyką kultury Stanów Zjednoczonych. Uzyskanie min. 90 % z testu. K1 Na ocenę 3 Student wykazuje zadowalające zrozumienie konieczności rozwoju zawodowego i osobistego przez całe życie w szczególności w zakresie podnoszenia kompetencji językowych i merytorycznego rozeznania w treściach z zakresu kultury Stanów Zjednoczonych. Na ocenę 4 Student wykazuje dobre zrozumienie konieczności rozwoju zawodowego i osobistego przez całe życie w szczególności w zakresie podnoszenia kompetencji językowych i merytorycznego rozeznania w treściach z zakresu kultury Stanów Zjednoczonych. Na ocenę 5 Student wykazuje bardzo dobre zrozumienie konieczności rozwoju zawodowego i osobistego przez całe życie w szczególności w zakresie podnoszenia kompetencji językowych i merytorycznego rozeznania w treściach z zakresu kultury Stanów Zjednoczonych. K2 Na ocenę 3 Student sporadycznie uczestniczy w życiu kulturalnym, interesuje się aktualnymi wydarzeniami w kulturze Stanów Zjednoczonych; potrafi świadomie wybrać odpowiednie dla swoich zainteresowań oraz istotne w pracy zawodowej filologa obszary i formy kultury Stanów Zjednoczonych. Na ocenę 4 Student systematycznie uczestniczy w życiu kulturalnym, interesuje się aktualnymi wydarzeniami w kulturze Stanów Zjednoczonych, nowatorskimi formami wyrazu artystycznego; potrafi świadomie wybrać odpowiednie dla swoich zainteresowań oraz istotne w pracy zawodowej filologa obszary i formy kultury Stanów Zjednoczonych. Na ocenę 5 Student systematycznie uczestniczy w życiu kulturalnym, interesuje się aktualnymi wydarzeniami w kulturze Stanów Zjednoczonych, nowatorskimi formami wyrazu artystycznego, nowymi zjawiskami w sztuce; potrafi świadomie wybrać odpowiednie dla swoich zainteresowań oraz istotne w pracy zawodowej filologa obszary i formy kultury Stanów Zjednoczonych. |
Forma i warunki zaliczenia
Forma i warunki zaliczenia przedmiotu |
Uzyskanie co najmniej 60% z zaliczeń pisemnych. Min. 80% obecności na zajęciach. Aktywny udział w zajęciach. Uzyskanie co najmniej 60% z egzaminu. |
Wykaz zalecanego piśmiennictwa
Wykaz literatury podstawowej
|
|||||||||||||
Wykaz literatury uzupełniającej
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk zawodowych
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk zawodowych |
Nie dotyczy |