Ramowy program studiów
|
|
Podhalańska Państwowa Uczelnia Zawodowa w Nowym Targu |
Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu |
Gramatyka opisowa |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kod przedmiotu |
FA-1-2,7 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Status przedmiotu |
Obowiązkowy |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wydział / Instytut |
Instytut Humanistyczno - Społeczny |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kierunek studiów |
filologia |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Specjalność |
----- |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Specjalizacja |
----- |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Specjalność (uwagi) |
filologia angielska |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poziom studiów |
I stopnia |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Profil |
praktyczny |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Osoba odpowiedzialna za program przedmiotu |
dr Mariusz Trawiński |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wymagania (Kompetencje wstępne) |
Umiejętności językowe na poziomie B2. Znajomość
terminologii gramatycznej na poziomie ucznia szkoły ponadgimnazjalnej. Ukończenie kursu: Wstęp do językoznawstwa. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Założenia i cele przedmiotu |
Zapoznanie studentów z pojęciem kategorii gramatycznej oraz zasadami rozbioru gramatycznego i logicznego zdania. Przedstawienie roli poszczególnych części mowy w procesie zdaniotwórczym. Przedstawienie typów zdań i ich funkcji. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący zajęcia |
dr Mariusz Trawiński |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egzaminator/ Zaliczający |
dr Mariusz Trawiński |
Nakład pracy studenta - bilans punktów ECTS
|
Efekty kształcenia
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Formy i metody kształceniawykład problemowy, ćwiczenia, dyskusja, prezentacja |
Treści programowe
Wykłady1. Pojęcie kategorii gramatycznej 2. Pojęcie frazy (grupy: czasownikowa, rzeczownikowa, przyimkowa, przymiotnikowa, przysłówkowa) 3. Rozbiór gramatyczny zdania i związki międzywyrazowe 4. Rozbiór logiczny zdania 5. Typy zdań (proste, złożone, współrzędne, podrzędne) |
|
ćwiczenia | |
Zadania praktyczne związane z tematyką wykładów: 1. Rozpoznawanie kategorii gramatycznej 2. Rozpoznawanie fraz 3. Rozbiór gramatyczny zdania 4. Rozbiór logiczny zdania |
Kryteria oceny osiągniętych efektów kształcenia
Kryteria oceny osiągania przez studenta zakładanych efektów kształcenia |
W1 Na ocenę 3: ma nieuporządkowaną wiedzę ogólną obejmującą terminologię gramatyczną języka angielskiego (co najmniej 60% oceny testu pisemnego) Na ocenę 4: ma częściowo uporządkowaną wiedzę ogólną obejmującą terminologię gramatyczną języka angielskiego (co najmniej 80% oceny testu pisemnego) Na ocenę 5: ma uporządkowaną wiedzę ogólną obejmującą terminologię gramatyczną języka angielskiego (co najmniej 95% oceny testu pisemnego) U1 Na ocenę 3: umie częściowo dokonać rozbioru gramatycznego i logicznego zdania, określić typ zdania, oraz funkcje poszczególnych części mowy, popełniając znaczną ilość błędów (co najmniej 60% oceny testu pisemnego) Na ocenę 4: umie częściowo dokonać rozbioru gramatycznego i logicznego zdania, określić typ zdania, oraz funkcje poszczególnych części mowy (co najmniej 80% oceny testu pisemnego) Na ocenę 5: umie dokonać rozbioru gramatycznego i logicznego zdania, określić typ zdania, oraz funkcje poszczególnych części mowy (co najmniej 95% oceny testu pisemnego) U2 Na ocenę 3: umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne w zakresie filologii, obejmujące gramatykę języka angielskiego w stopniu dostatecznym (co najmniej 60% oceny testu pisemnego) Na ocenę 4: umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne w zakresie filologii, obejmujące gramatykę języka angielskiego w stopniu dobrym (co najmniej 80% oceny testu pisemnego) Na ocenę 5: umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne w zakresie filologii, obejmujące gramatykę języka angielskiego (co najmniej 95% oceny testu pisemnego) K1 Na ocenę 3: W niewielkim stopniu rozumie konieczność ciągłego rozwijania kompetencji gramatycznej, co potwierdza umiejętnością rozwiązania części zadań dodatkowych Na ocenę 4: Częściowo rozumie konieczność ciągłego rozwijania kompetencji gramatycznej, co potwierdza umiejętnością rozwiązania większości zadań dodatkowych Na ocenę 5: Rozumie konieczność ciągłego rozwijania kompetencji gramatycznej, co potwierdza umiejętnością rozwiązania wszystkich zadań dodatkowych |
Forma i warunki zaliczenia
Forma i warunki zaliczenia przedmiotu |
Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny jest regularne uczestnictwo w zajęciach, oraz uzyskanie pozytywnej oceny z wszystkich testów pisanych w trakcie semestru. |
Wykaz zalecanego piśmiennictwa
Wykaz literatury podstawowej
|
|||||||||
Wykaz literatury uzupełniającej
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk zawodowych
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk zawodowych |
Nie dotyczy. |