Ramowy program studiów
|
|
Podhalańska Państwowa Uczelnia Zawodowa w Nowym Targu |
Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu |
Kultura brytyjska |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kod przedmiotu |
FA-1-2,6 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Status przedmiotu |
Obowiązkowy |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wydział / Instytut |
Instytut Humanistyczno - Społeczny |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kierunek studiów |
filologia |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Specjalność |
----- |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Specjalizacja |
----- |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Specjalność (uwagi) |
Filologia angielska |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poziom studiów |
I stopnia |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Profil |
praktyczny |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Osoba odpowiedzialna za program przedmiotu |
mgr Michael Pacholka |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wymagania (Kompetencje wstępne) |
Znajomość języka angielskiego na poziomie B1 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Założenia i cele przedmiotu |
Pogłębienie kulturoznawczej wiedzy studentów. Zapoznanie
studentów z wybranymi zagadnieniami z zakresu kultury Wielkiej Brytanii, ze
szczególnym naciskiem na kulturowe, społeczne oraz polityczne uwarunkowania jej
przemian. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący zajęcia |
mgr Michael Pacholka |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egzaminator/ Zaliczający |
mgr Michael Pacholka |
Nakład pracy studenta - bilans punktów ECTS
|
Efekty kształcenia
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Formy i metody kształceniaWykład, dyskusja, analiza tekstu, konsultacje |
Treści programowe
Wykłady
1. Intro; presentation talk: topics, etc. Intro: General: what do they know? What is Britain? Short historical overview of early Celtic and Anglo-Saxon period. Plus: Geography: Land patterns, water patterns, weather patterns; settlement areas and divisions; agriculture; industry; Economic indicators and divisions. 2. Governmental overview; Administrative divisions, Government parties and leaders; Ministries, Bureaucracy. 3. Governmental Overview II: How Gov't works. Public participation in Government; Pressure groups; Volunteering and Volunteers, NGOs; and segue into Education, Immigration amd immigrants; religious divisions. Etc. Plus: The NHS. 4. Victorian trappings: Imperial trappings --the problem with being a post-colonial power. Britain post WWI; Britain post-WWII (the drab 50's and 60s). Suez. Class divisions. 5. Holidays and celebrations; food and drink; manners and etiquette; British dos and don'ts. 6. British cities; Tales, rhymes, legends and things like that. 7. Test. And then: The 60s revolution: The Beatles and the music scene. 8. The Beatles and the music scene: II. 9. Music and fashion; Carnegie Street. No more drabness; New optimism; the Sexual Revolution --the pill, etc. 10. Media in Britain: branches of; types of; influences of; scandals in. 11. British cinema. 12. British comedy –types of (with reference , perhaps, to music hall, political satire, etc.). 13. The British Intellectual tradition –philosophers, scientists, assorted thinkers. 14. Fine art and High culture in Britain. 15.The influence of literature on Britain as Britain. 16. British Literary and cinematic character types. 17. Culturally defining moments in British History. 18. Who and what are the English anyway? 19 The elephant in the room: Brexit and all that. |
|
ćwiczenia | |
Ćwiczenia słownictwa (gapped tekstów, kończących
zdanie); słownictwa specyficznego dla kultury brytyskiej; odczyty i dyskusje;
oglądanie filmów i dyskusje; słuchanie nagrań i dyskusje; krytyczna analiza
istotnych problemów kulturowych w dzisiejszej Wielkiej Brytanii. Presentacje i projekti. |
Kryteria oceny osiągniętych efektów kształcenia
Kryteria oceny osiągania przez studenta zakładanych efektów kształcenia |
Efekt kształcenia Na ocenę 5 W1 Na ocenę 3 Student wykazuje uporządkowaną wiedzę z zakresu kultury Wielkiej Brytanii, zorientowaną na jej zastosowanie praktyczne w wybranej sferze działalności zawodowej. Uzyskanie min. 60 % z zaliczenia i egzaminu. Na ocenę 4 Student wykazuje uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu kultury Wielkiej Brytanii, zorientowaną na jej zastosowanie praktyczne w wybranej sferze działalności zawodowej. Uzyskanie min. 75 % z zaliczenia i egzaminu. Na ocenę 5 Student wykazuje uporządkowaną, pogłębioną i rozszerzoną wiedzę z zakresu kultury Wielkiej Brytanii, zorientowaną na jej zastosowanie praktyczne w wybranej sferze działalności zawodowej. Uzyskanie min. 90 % z zaliczenia i egzaminu. W2 Na ocenę 3 Student wykazuje uporządkowaną wiedzę na wybrane tematy z zakresu kultury Wielkiej Brytanii. Uzyskanie min. 60 % z zaliczenia i egzaminu. Na ocenę 4 Student wykazuje uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na wybrane tematy z zakresu kultury Wielkiej Brytanii. Uzyskanie min. 75 % z zaliczenia i egzaminu. Na ocenę 5 Student wykazuje uporządkowaną, pogłębioną i rozszerzoną wybrane tematy z zakresu kultury Wielkiej Brytanii. Uzyskanie min. 90 % z zaliczenia i egzaminu. U1 Na ocenę 3 Student potrafi w stopniu zadowalającym wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z zakresu kultury Wielkiej Brytanii. Uzyskanie min. 60 % z testu. Na ocenę 4 Student potrafi efektywnie i sprawnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z zakresu kultury Wielkiej Brytanii. Uzyskanie min. 75 % z testu. Na ocenę 5 Student potrafi bardzo efektywnie i sprawnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z zakresu kultury Wielkiej Brytanii. Uzyskanie min. 90 % z testu. U2 Na ocenę 3 Student w zadowalającym stopniu opanował umiejętność samodzielnego argumentowania w formie pisemnej i ustnej z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków w języku angielskim związanych z tematyką kultury Wielkiej Brytanii. Uzyskanie min. 60 % z testu. Na ocenę 4 Student w wysokim stopniu opanował umiejętność samodzielnego argumentowania w formie pisemnej i ustnej z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków w języku angielskim związanych z tematyką kultury Wielkiej Brytanii. Uzyskanie min. 75 % z testu. Na ocenę 5 Student w bardzo wysokim stopniu opanował umiejętność samodzielnego argumentowania w formie pisemnej i ustnej z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków w języku angielskim związanych z tematyką kultury Wielkiej Brytanii. Uzyskanie min. 90 % z testu. U3 Na ocenę 3 Student potrafi samodzielnie przygotować typowe, oparte na merytorycznej argumentacji prace pisemne lub wypowiedzi ustne dotyczące zagadnień związanych z tematyką kultury Wielkiej Brytanii. Uzyskanie min. 60 % z testu. Na ocenę 4 Student potrafi, wykorzystując ujęcia teoretyczne i korzystając z różnorodnych źródeł, samodzielnie przygotować typowe, oparte na merytorycznej argumentacji prace pisemne lub wypowiedzi ustne dotyczące zagadnień związanych z tematyką kultury Wielkiej Brytanii. Uzyskanie min. 75 % z testu. Na ocenę 5 Student potrafi, wykorzystując rozszerzone ujęcia teoretyczne i korzystając z różnorodnych źródeł, samodzielnie przygotować różne, oparte na merytorycznej argumentacji prace pisemne lub wypowiedzi ustne dotyczące zagadnień związanych z tematyką kultury Wielkiej Brytanii. Uzyskanie min. 90 % z testu. K1 Na ocenę 3 Student wykazuje zadowalające zrozumienie konieczności rozwoju zawodowego i osobistego przez całe życie w szczególności w zakresie podnoszenia kompetencji językowych i merytorycznego rozeznania w treściach z zakresu kultury Wielkiej Brytanii. Na ocenę 4 Student wykazuje dobre zrozumienie konieczności rozwoju zawodowego i osobistego przez całe życie w szczególności w zakresie podnoszenia kompetencji językowych i merytorycznego rozeznania w treściach z zakresu kultury Wielkiej Brytanii. Na ocenę 5 Student wykazuje bardzo dobre zrozumienie konieczności rozwoju zawodowego i osobistego przez całe życie w szczególności w zakresie podnoszenia kompetencji językowych i merytorycznego rozeznania w treściach z zakresu kultury Wielkiej Brytanii. K2 Na ocenę 3 Student sporadycznie uczestniczy w życiu kulturalnym, interesuje się aktualnymi wydarzeniami w kulturze Wielkiej Brytanii; potrafi świadomie wybrać odpowiednie dla swoich zainteresowań oraz istotne w pracy zawodowej filologa obszary i formy kultury brytyjskiej. Na ocenę 4 Student systematycznie uczestniczy w życiu kulturalnym, interesuje się aktualnymi wydarzeniami w kulturze Wielkiej Brytanii, nowatorskimi formami wyrazu artystycznego; potrafi świadomie wybrać odpowiednie dla swoich zainteresowań oraz istotne w pracy zawodowej filologa obszary i formy kultury brytyjskiej. Na ocenę 5 Student systematycznie uczestniczy w życiu kulturalnym, interesuje się aktualnymi wydarzeniami w kulturze Wielkiej Brytanii, nowatorskimi formami wyrazu artystycznego, nowymi zjawiskami w sztuce; potrafi świadomie wybrać odpowiednie dla swoich zainteresowań oraz istotne w pracy zawodowej filologa obszary i formy kultury brytyjskiej. |
Forma i warunki zaliczenia
Forma i warunki zaliczenia przedmiotu |
Uzyskanie co najmniej 60% z zaliczeń pisemnych. Min. 80% obecności na zajęciach. Aktywny udział w zajęciach. Uzyskanie co najmniej 60% z egzaminu. |
Wykaz zalecanego piśmiennictwa
Wykaz literatury podstawowej
|
|||||||||||||||
Wykaz literatury uzupełniającej
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk zawodowych
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk zawodowych |
Nie dotyczy |