Ramowy program studiów
|
|
Podhalańska Państwowa Uczelnia Zawodowa w Nowym Targu |
Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu |
Język obcy do wyboru: Język rosyjski |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kod przedmiotu |
FA-1-1_5,10b |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Status przedmiotu |
Do wyboru |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wydział / Instytut |
Instytut Humanistyczno - Społeczny |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kierunek studiów |
filologia |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Specjalność |
----- |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Specjalizacja |
----- |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Specjalność (uwagi) |
filologia angielska |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poziom studiów |
I stopnia |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Profil |
praktyczny |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Osoba odpowiedzialna za program przedmiotu |
mgr Larysa Dachevska-Rapacka |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wymagania (Kompetencje wstępne) |
Brak wymagań wstępnych – B2 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Założenia i cele przedmiotu |
1.Kształcenie i rozwijanie kompetencji komunikacyjnych dla potrzeb akademickich, zawodowych i prywatnych. 2.Doskonalenie wszystkich sprawności językowych niezbędnych dla dalszego rozwoju językowego. 3. Wyrabianie przekonania o konieczności ciągłego uczenia się. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący zajęcia |
mgr Larysa Dachevska-Rapacka |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egzaminator/ Zaliczający |
mgr Larysa Dachevska-Rapacka |
Nakład pracy studenta - bilans punktów ECTS
|
Efekty kształcenia
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Formy i metody kształcenia
1. maksymalnie interaktywne współdziałanie (zadania twórcze, praca w parach lub małych grupach); 2. elementy treningowe, prezentacje, ćwiczenia, rozgrzewki językowe, dyskusje, scenki, gry językowe i szkoleniowe; 3. sprawdzanie zadań domowych w celu rozumienia „strefy rozwoju”; 4. ciągły kontakt z lektorem; 5. praca z podręcznikiem; 6. wykorzystanie różnorodnych materiałów dodatkowych (opracowania — kartki robocze, prasa, etc.) 7. technologie multimedialne (audio, wideo etc.) 8. mówienie spontaniczne na tematy bieżące oraz analiza grupowa; inne formy zajęć.
|
Treści programowe
Wykłady----- |
|
ćwiczenia | |
Zajęcia skoncentrowane są na opanowaniu podstaw wiedzy o współczesnym języku rosyjskim, z naciskiem na aspekt komunikatywny, prawidłową wymowę, oraz na umiejętność czytania i pisania w tym języku. Podczas kursu student ćwiczy następujące sprawności językowe: 1. Słuchanie: - odsłuchiwanie głównego sensu wypowiedzi zawartego w krótkich, wyraźnych, prostych przekazach, ogłoszeniach, zawierających wyrażenia i najczęściej używane słownictwo dotyczącego życia; - odsłuchiwanie autentycznych nagrań i komunikatów na tematy związane z rodziną, zainteresowaniami osobistymi lub zawodowymi, geografią regionu. 2. Czytanie: - tekstów w celu znalezienia ogólnej i szczegółowej, przewidywalnej informacji, w prostych codziennych materiałach, takich jak ogłoszenia, reklama, prospekty, jadłospisy, rozkład jazdy, proste listy prywatne. 3. Pisanie: - listów nieformalnych i listów formalnych typu wniosek, podanie lub prośba; - sporządzanie opisów miejsc, zdarzeń, osób. 4. Mówienie: - porozumiewanie się w sytuacjach codziennych,rutynowych oraz oficjalnych, wymagających bezpośrednich informacji na znane tematy; radzenie sobie w sytuacjach towarzyskich. Zajęcia są podzielone na bloki tematyczne. Zakres tematów: 1. Rosyjski alfabet. Litery i dźwięki. Zasady czytania. Osobliwości akcentu.2. Zapoznanie się. 3. Przedstawianie siebie i innych. Dane osobowe (narodowości, miejsce urodzenia i zamieszkania). 4. Opowiadanie o rodzinie. Związki rodzinne. Stan cywilny. 5. Wygląd zewnętrzny oraz charakter człowieka. 6. Liczby i wiek. Data urodzenia (dni, miesiące, lata). 7. Pogoda. Pory roku. Nazwy geograficzne: kraje, miasta. 8. Dni tygodnia oraz czynności codzienne i regularne. 9. Kolory. 10. Czas wolny. Zainteresowania. Wyrażanie opinii. 11. Mój dom (mieszkanie, budynek, pokój). Meble. Sprawy domowe. 12. Artykuły spożywcze. Zakupy. 13. Rodzaje sklepów oraz czynności wykonywane w sklepach. 14. Jedzenie. Smaki. Kuchnie świata. 15. Wyjście do restauracji. Dania w menu. Zamówienie. 16. Poruszanie się w nieznanym mieście. 17. Orientacja oraz kierunki. Pytanie o drogę. Transport miejski. 18. Czas, zegar, godziny. Wyznaczanie i podawanie czasu. Ćwiczenia z zegarem. 19. Zwroty grzecznościowe, etykieta. 20. Podróże, wakacje, urlop. Odpoczynek. 21. Przyroda oraz miejsca spędzania urlopu. Atrakcje. Upominki i wycieczki. 22. Wyjazd oraz przygotowywanie się, rezerwacje i kupowanie biletów. 23. Zdrowie oraz wizyta do lekarza. Choroby człowieka. W szpitalu. 24. Zdrowy tryb życia. Uprawianie sportu. 25. Studia i praca. Uczenie się. Nauka języków obcych. Nazwy zawodów.
Zagadnienia gramatyczne: 1. Akcent i intonacja w języku rosyjskim.2. Dźwięki samogłoskie i spółgłoskie. Zasady wymowy. 3. Zaimki osobowe i dzierżawcze. 4. Rzeczownik. Rodzaje rzeczownika. Odmiana. Deklinacja rzeczownika. 5. Przymiotniki. Odmiana przymiotników. Twardy i męki temat. 6. Przypadki i liczby. 7. Czasownik. Odmiana w I i II koniugacji. Aspekt dokonany/niedokonany. Czasy. 8. Liczebniki (główne, porządkowe, zbiorowe) 9. Przysłówki czasu, miejsca, sposobu + przyimki 10. Zwroty umożliwiające wyrażanie opinii: я считаю, я думаю, мне кажется, по- моему. |
Kryteria oceny osiągniętych efektów kształcenia
Kryteria oceny osiągania przez studenta zakładanych efektów kształcenia |
Kryteria dla testu wiadomości: 90% - 100% bardzo dobry (student wykazuje bardzo dobre rozeznanie w wiedzy z zakresu nauk o turystyce pozwalające na jej bardzo sprawne i kreatywne wykorzystywanie w trakcie zajęć czy aktywności zawodowej; potrafi bardzo efektywnie i sprawnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje; potrafi bardzo efektywnie dobrać i zastosować innowacyjne metody i procedury do realizacji wybranych zadań i rozwiązywania ewentualnych problemów pojawiających się w pracy zawodowej); 86% - 89% + dobry; 76% - 85% dobry; 70% - 75% + dostateczny; 60% - 69% dostateczny; 59% i mniej niedostateczny.
W1 Student wykazuje uporządkowaną wiedzę z zakresu określonej tematyki, ukierunkowaną na praktyczne wykorzystanie podczas komunikacji na poziomie zadowalającym i uzyskał min. 60% z form sprawdzających Student wykazuje uporządkowaną wiedzę z zakresu określonej tematyki, ukierunkowaną na praktyczne wykorzystanie podczas komunikacji na poziomie dobrym i uzyskał min. 75% z form sprawdzających Student wykazuje uporządkowaną wiedzę z zakresu określonej tematyki, ukierunkowaną na praktyczne wykorzystanie podczas komunikacji na poziomie bardzo dobrym i uzyskał min. 90% z form sprawdzających
W3 Student opanował podstawową wiedzę w zakresie struktur gramatycznych i fonologicznych języka rosyjskiego i wykazuje się nią na poziomie zadowalającym oraz uzyskał min. 60% podczas różnych form sprawdzających Student opanował podstawową wiedzę w zakresie struktur gramatycznych i fonologicznych języka rosyjskiego i wykazuje się nią na poziomie dobrym oraz uzyskał min. 75% podczas różnych form sprawdzających Student opanował podstawową wiedzę w zakresie struktur gramatycznych i fonologicznych języka rosyjskiego i wykazuje się nią na poziomie bardzo dobrym oraz uzyskał min. 90% podczas różnych form sprawdzających
W5 Student ma podstawową wiedzę o kulturze Rosji i podczas dyskusji wykazuje się nią na poziomie zadowalającym Student ma podstawową wiedzę o kulturze Rosji i podczas dyskusji wykazuje się nią na poziomie dobrym Student ma podstawową wiedzę o kulturze Rosji i podczas dyskusji wykazuje się nią na poziomie bardzo dobrym
U1 Student w stopniu zadowalającym rozumie główne wątki tekstów słuchanych z życia codziennego Student w stopniu dobrym rozumie główne wątki tekstów słuchanych z życia codziennego Student w stopniu bardzo dobrym rozumie główne wątki tekstów słuchanych z życia codziennego
U02 Student w miarę samodzielnie zdobywa wiedzę i umiejętności pozwalające na posługiwanie się językiem rosyjskim, radzi sobie z czytaniem właściwych tekstów Student samodzielnie zdobywa wiedzę i umiejętności pozwalające na posługiwanie się językiem rosyjskim, dobrze radzi sobie z czytaniem właściwych tekstów Student w pełni samodzielnie zdobywa wiedzę i umiejętności pozwalające na posługiwanie się językiem rosyjskim, bardzo dobrze radzi sobie z czytaniem właściwych tekstów
U03 Student częściowo wykorzystuje zasób środków językowych, pozwalających na dyskusję i komunikację z partnerami rosyjskojęzycznymi Student w większości wykorzystuje zasób środków językowych, pozwalających na dyskusję i komunikację z partnerami rosyjskojęzycznymi Student w pełni wykorzystuje zasób środków językowych, pozwalających na dyskusję i komunikację z partnerami rosyjskojęzycznymi
U04 Student w stopniu zadowalającym radzi sobie korespondencją w języku rosyjskim Student dobrze radzi sobie z korespondencją w języku rosyjskim Student bardzo dobrze radzi sobie z korespondencją w języku rosyjskim
K1 Student w sposób zadowalający rozumie konieczność rozwoju zawodowego i osobistego przez całe życie Student dobrze rozumie konieczność rozwoju zawodowego i osobistego przez całe życie Student bardzo dobrze rozumie konieczność rozwoju zawodowego i osobistego przez całe życie
K2 Student potrafi w miarę sprawnie współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role Student potrafi sprawnie współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role Student potrafi niezwykle sprawnie współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
K3 Student potrafi w miarę właściwie i częściowo samodzielnie określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania Student potrafi w większości właściwie i niemal samodzielnie określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania Student potrafi bardzo właściwie i zupełnie samodzielnie określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
|
Forma i warunki zaliczenia
Forma i warunki zaliczenia przedmiotu |
Do uzyskania zaliczenia z ćwiczeń wymagana jest: Obecność na zajęciach wynosząca min. 80%. Zaliczenie, składające się z kolokwiów i testów, z których należy uzyskać min 60% poprawnych odpowiedzi. Wykazanie się umiejętnościami właściwymi dla języka. |
Wykaz zalecanego piśmiennictwa
Wykaz literatury podstawowej
|
|||||||||||||
Wykaz literatury uzupełniającej
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk zawodowych
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk zawodowych |
Nie dotyczy
|