Ramowy program studiów
|
|
Podhalańska Państwowa Uczelnia Zawodowa w Nowym Targu |
Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu |
Wstęp do językoznawstwa |
Kod przedmiotu |
FA-1-1,5 |
Status przedmiotu |
Obowiązkowy |
Wydział / Instytut |
Instytut Humanistyczno - Społeczny |
Kierunek studiów |
filologia |
Specjalność |
----- |
Specjalizacja |
----- |
Specjalność (uwagi) |
----- |
|
|
Poziom studiów |
I stopnia |
Profil |
praktyczny |
Osoba odpowiedzialna za program przedmiotu |
mgr Bartosz Warzycki |
Wymagania (Kompetencje wstępne) |
Znajomość języka angielskiego na poziomie B1+/B2
Znajomość terminologii językoznawczej na poziomie ucznia szkoły
ponadgimnazjalnej. |
Założenia i cele przedmiotu |
Wprowadzenie studentów do językoznawstwa ogólnego. Omówienie najważniejszych
prac i teorii językoznawczych. Wykształcenie u studentów umiejętności stosowania
teorii do rozpoznawania zjawisk językowych opisywanych przez językoznawstwo. |
Prowadzący zajęcia |
mgr Bartosz Warzycki |
Egzaminator/ Zaliczający |
mgr Bartosz Warzycki |
Nakład pracy studenta - bilans punktów ECTS
|
Efekty kształcenia
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Formy i metody kształceniaWykład informacyjny, wykład z prezentacją multimedialną, ćwiczenia, dyskusja,
metoda przypadków, rozwiązywanie zadań, praca w grupach. |
Treści programowe
WykładyWykład: 1) Pochodzenie języka 2) Język zwierząt i ludzi 3) Rozwój pisma 4) Wybrane zagadnienia z zakresu neurolingwistyki 5) Pojęcie gramatyki 6) Nabywanie języka rodzimego 7) Nabywanie języka obcego 8) Wybrane zagadnienia z zakresu morfologii 9) Procesy słowotwórcze 10) Wybrane zagadnienia z zakresu semantyki 11) Wybrane zagadnienia z zakresu pragmatyki 12) Wybrane zagadnienia z zakresu analizy dyskursu 13) Język angielski – perspektywa historyczna 14) Odmiany regionalne i społeczne języka 15) Język a kultura |
|
ćwiczenia | |
Ćwiczenia: 1) Mityczne wizje powstania języka a współczesna nauka 2) Komunikacja niektórych gatunków zwierząt 3) Różnorodność językowa na świecie 4) Dwujęzyczność 5) Język emocji w różnych kulturach 6) Dominacja języka angielskiego w świecie 7) Rozwój języka angielskiego na Wyspach Brytyjskich 8) Porównanie brytyjskiej i amerykańskiej odmiany języka angielskiego 9) Tzw. dzikie dzieci a proces nabywania języka 10) Interpretowanie znaczenia w kontekście wypowiedzi |
Kryteria oceny osiągniętych efektów kształcenia
Kryteria oceny osiągania przez studenta zakładanych efektów kształcenia |
W1 Na ocenę 3 Student wykazuje uporządkowanie wiedzy z zakresu językoznawstwa zorientowaną na jej zastosowanie praktyczne w sferze działalności zawodowej tłumacza na zadowalającym poziomie i uzyskał minimum 60% z egzaminu. Na ocenę 4 Student wykazuje uporządkowanie wiedzy z zakresu językoznawstwa zorientowaną na jej zastosowanie praktyczne w sferze działalności zawodowej tłumacza na dobrym poziomie i uzyskał minimum 75% z egzaminu. Na ocenę 5 Student wykazuje uporządkowanie wiedzy z zakresu językoznawstwa zorientowaną na jej zastosowanie praktyczne w sferze działalności zawodowej tłumacza na bardzo dobrym poziomie i uzyskał minimum 90% z egzaminu. W2 Na ocenę 3 Student ma uporządkowaną wiedzę podstawową z zakresu językoznawstwa na zadowalającym poziomie i uzyskał minimum 60% z egzaminu. Na ocenę 4 Student ma uporządkowaną wiedzę podstawową z zakresu językoznawstwa na dobrym poziomie i uzyskał minimum 75% z egzaminu.Na ocenę 5 Student ma uporządkowaną wiedzę podstawową z zakresu językoznawstwa na bardzo dobrym poziomie i uzyskał minimum 90% z egzaminu. W3 Na ocenę 3 Student zna elementarną terminologię filologiczną w języku angielskim i polskim w stopniu zadowalającym , wykorzystuje część ze poznanej terminologii w trakcie prezentacji i w pracy zaliczeniowej. Na ocenę 4 Student zna elementarną terminologię filologiczną w języku angielskim i polskim w stopniu dobrym, wykorzystuje sporą część ze poznanej terminologii w trakcie prezentacji i w pracy zaliczeniowej. Kryteria oceny osiągania przez studenta zakładanych efektów kształcenia Na ocenę 5 Student zna elementarną terminologię filologiczną w języku angielskim i polskim w stopniu bardzo dobrym, wykorzystuje w sposób wyczerpujący i właściwy ww. terminologię w trakcie prezentacji i w pracy zaliczeniowej. U1 Na ocenę 3 Student potrafi w sposób zadowalający choć niepełny wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z zakresu językoznawstwa z wykorzystaniem niektórych źródeł i sposobów Na ocenę 4 Student potrafi skutecznie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z zakresu językoznawstwa z wykorzystaniem większości źródeł i sposobów Na ocenę 5 Student potrafi bardzo skutecznie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z zakresu językoznawstwa z wykorzystaniem różnorodnych źródeł i sposobów w sposób wyczerpujący owe zasoby U2 Na ocenę 3 Student umie w miarę samodzielnie zdobywać wiedzę, doskonalić umiejętności profesjonalne związane z działalnością zawodową tłumacza, choć nie wykorzystuje wszystkich możliwości, aby to czynić Na ocenę 4 Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę, doskonalić umiejętności profesjonalne związane z działalnością zawodową tłumacza, wykorzystując większość możliwości, aby to czynić Na ocenę 5 Student umie bardzo skutecznie i w pełni samodzielnie zdobywać wiedzę, doskonalić umiejętności profesjonalne związane z działalnością zawodową tłumacza, wykorzystując wszystkie możliwości, aby to czynić K1 Na ocenę 3 Student w sposób zadowalający rozumie konieczność rozwoju zawodowego i osobistego przez całe życie Na ocenę 4 Student dobrze rozumie konieczność rozwoju zawodowego i osobistego przez całe życie Na ocenę 5 Student bardzo dobrze rozumie konieczność rozwoju zawodowego i osobistego przez całe życie |
Forma i warunki zaliczenia
Forma i warunki zaliczenia przedmiotu |
Obecność na ćwiczeniach przekraczająca 80%.
Złożenie pracy zaliczeniowej i uzyskanie pozytywnej oceny.
Przygotowanie prezentacji w zespole badawczym i przedstawienie jej na zajęciach.
Uzyskanie co najmniej 60% z egzaminu. |
Wykaz zalecanego piśmiennictwa
Wykaz literatury podstawowej
|
|||||||||
Wykaz literatury uzupełniającej
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk zawodowych
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk zawodowych |
----- |