Ramowy program studiów
|
|
Podhalańska Państwowa Uczelnia Zawodowa w Nowym Targu |
Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu |
Gramatyka kontrastywna |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kod przedmiotu |
FA-1-4,11n |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Status przedmiotu |
Obowiązkowy |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wydział / Instytut |
Instytut Humanistyczno - Społeczny |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kierunek studiów |
filologia |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Specjalność |
----- |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Specjalizacja |
----- |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Specjalność (uwagi) |
Filologia angielska nauczycielska |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poziom studiów |
I stopnia |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Profil |
praktyczny |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Osoba odpowiedzialna za program przedmiotu |
mgr Sabina Wodniak |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wymagania (Kompetencje wstępne) |
Umiejętności językowe na poziomie B2. Znajomość terminologii
gramatycznej na poziomie ucznia szkoły ponadgimnazjalnej. Ukończenie kursu
Gramatyka opisowa. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Założenia i cele przedmiotu |
Kurs ma za zadanie zapoznanie studentów z podstawowymi różnicami i
podobieństwami pomiędzy systemami gramatycznymi języka polskiego i języka
angielskiego, ze szczególnym uwzględnieniem tych obszarów, w których należy się
spodziewać wystąpienia interferencji językowej. Po ukończeniu kursu, studenci
powinni rozpoznawać wpływ rodzimych struktur na powstawanie pewnych błędów
językowych oraz posiadać wiedzę, jak tym błędom przeciwdziałać. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący zajęcia |
prof.dr hab. Grzegorz Kleparski, |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egzaminator/ Zaliczający |
prof.dr hab. Grzegorz Kleparski, |
Nakład pracy studenta - bilans punktów ECTS
|
Efekty kształcenia
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Formy i metody kształceniadyskusja dydaktyczna, ćwiczenia gramatyczne pisemne, tłumaczenia, |
Treści programowe
Wykłady----- |
|
ćwiczenia | |
1.Gramatyka kontrastywna, Contrastive analysis hypothesis 2. Różnice strukturalne, kategorialne i funkcjonalne. 3. Różnice w obrębie zdania prostego 4. Różnice w obrębie budowy grupy imiennej 5. Czas i aspekt w języku polskim i angielskim 6. Tworzenie strony biernej w języku polskim i angielskim. 7. System fonologiczny języka polskiego i angielskiego 8. Procesy słowotwórcze 9. Zapożyczenia z języka anielskiego 10. Słowa często mylone (false friends) 11. Zasady ortograficzne języka angielskiego jako wyzwanie dla Polaka 12. Problematyczne przyimki 13. Sposoby wyrażania modalności 14. Zdania warunkowe 15. Szyk zdania |
Kryteria oceny osiągniętych efektów kształcenia
Kryteria oceny osiągania przez studenta zakładanych efektów kształcenia |
Na ocenę 3 W1 - ma słabą znajomość terminologii. U1 - potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje związane z dziedzinami naukowymi w obrębie gramatyki kontrastywne U2 - umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne w zakresie filologii, w szczególności zaś gramatyki kontrastywnej U3 - wykazuje się odpowiednią do poziomu studiów teoretyczną i praktyczną znajomością języka angielskiego K1 - ma znikomą świadomość pracy nad swoim rozwojem, co potwierdza minimalną znajomością materiału nadprogramowego Uzyskuje 60% z zaliczenia Na ocenę 4 W1 - ma dobrą znajomość terminologii. U1 - potrafi sprawnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje związane z dziedzinami naukowymi w obrębie gramatyki kontrastywne U2 - umie samodzielnie i sprawnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne w zakresie filologii, w szczególności zaś gramatyki kontrastywnej U3 - wykazuje się odpowiednią do poziomu studiów teoretyczną i praktyczną znajomością języka angielskiego K1 - ma częściową świadomość pracy nad swoim rozwojem, co potwierdza dobrą znajomością materiału nadprogramowegoUzyskuje 75% z zaliczenia Na Ocenę 5 W1 - ma uporządkowaną znajomość terminologii. U1 - potrafi sprawnie i bez problemów wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje związane z dziedzinami naukowymi w obrębie gramatyki kontrastywne U2 - umie samodzielnie, sprawnie i bez problemów zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne w zakresie filologii, w szczególności zaś gramatyki kontrastywnej U3 - wykazuje się odpowiednią do poziomu studiów teoretyczną i praktyczną znajomością języka angielskiego K1 - ma pełną świadomość pracy nad swoim rozwojem, co potwierdza znajomością materiału nadprogramowegoUzyskuje 90% z zaliczenia |
Forma i warunki zaliczenia
Forma i warunki zaliczenia przedmiotu |
po IV semestrze - egzamin pisemny obejmujący całość materiału |
Wykaz zalecanego piśmiennictwa
Wykaz literatury podstawowej
|
|||||||||
Wykaz literatury uzupełniającej
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk zawodowych
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk zawodowych |
nie dotyczy |