Ramowy program studiów
|
|
Podhalańska Państwowa Uczelnia Zawodowa w Nowym Targu |
Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu |
Przedmiot do wyboru: Historia i kultura Australii |
|||||||||||||||||||||||||||||
Kod przedmiotu |
FA-1-3,11b |
|||||||||||||||||||||||||||||
Status przedmiotu |
Do wyboru |
|||||||||||||||||||||||||||||
Wydział / Instytut |
Instytut Humanistyczno - Społeczny |
|||||||||||||||||||||||||||||
Kierunek studiów |
filologia |
|||||||||||||||||||||||||||||
Specjalność |
----- |
|||||||||||||||||||||||||||||
Specjalizacja |
----- |
|||||||||||||||||||||||||||||
Specjalność (uwagi) |
Filologia angielska |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Poziom studiów |
I stopnia |
|||||||||||||||||||||||||||||
Profil |
praktyczny |
|||||||||||||||||||||||||||||
Osoba odpowiedzialna za program przedmiotu |
mgr Michael Pacholka |
|||||||||||||||||||||||||||||
Wymagania (Kompetencje wstępne) |
Znajomość języka angielskiego na poziomie B1 |
|||||||||||||||||||||||||||||
Założenia i cele przedmiotu |
Pogłębienie historycznej i kulturoznawczej wiedzy
studentów. Zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami z zakresu historii i
kultury Australii, ze szczególnym naciskiem społeczne oraz polityczne
uwarunkowania jej przemian. |
|||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący zajęcia |
mgr Michael Pacholka |
|||||||||||||||||||||||||||||
Egzaminator/ Zaliczający |
mgr Michael Pacholka |
Nakład pracy studenta - bilans punktów ECTS
|
Efekty kształcenia
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Formy i metody kształceniaWykład, dyskusja, analiza tekstu, konsultacje, projekt |
Treści programowe
Wykłady
1: Introduction; Geology; Geography; Pre-history—Indigenous peoples: Settlements. 2. Early European beginnings: Dutch and English Explorations; Cook; Europeans and the Indigenous peoples 3. A Convict society: The US War of Independence and its influence; British re-focusing; Non-convict settlement. 4. Growth of Nationalsim, the drift towards Federation; the Commonwealth of Australia. 5. WWI, Gallipoli, and National Identity; WWII and Japan; Vietnam and the Pacific influence. 6. Robert Menzies; Immigration; Prosperity; Urbanisation and Suburbanisation. 7.The Land; the Outback, and its mark on the Australian mythic landscape; Bushrangers and outlaws; Goldrushes. 8. Assorted Australian heroes, legends, and tales of bravado; Independent spirit and self- sufficiency; sport –Football, Aussie Football, cricket, tennis, horseracing. 9. Australian music, cinema, literature, and art. 10. Growing Australian confidence. Multi-culturism. Non-white Immigration. Australia today. |
|
ćwiczenia | |
Ćwiczenia słownictwa (gapped tekstów, kończących zdanie); słownictwa specyficznego dla australiejskie historii i kultury, historii i kultury w ogóle; odczyty i dyskusje; krytyczna analiza istotnych problemów i zagadnień historycznych. |
Kryteria oceny osiągniętych efektów kształcenia
Kryteria oceny osiągania przez studenta zakładanych efektów kształcenia |
Efekt kształcenia W1 Na ocenę 3 Student wykazuje uporządkowaną wiedzę z zakresu historii i kultury Australii, zorientowaną na jej zastosowanie praktyczne w wybranej sferze działalności zawodowej. Uzyskanie min. 60 % z projektu. Na ocenę 4 Student wykazuje uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu historii i kultury Australii, zorientowaną na jej zastosowanie praktyczne w wybranej sferze działalności zawodowej. Uzyskanie min. 75 % z projektu. Na ocenę 5 Student wykazuje uporządkowaną, pogłębioną i rozszerzoną wiedzę z zakresu historii i kultury Australii, zorientowaną na jej zastosowanie praktyczne w wybranej sferze działalności zawodowej. Uzyskanie min. 90 % z projektu. W2 Na ocenę 3 Student wykazuje uporządkowaną wiedzę na wybrane tematy z zakresu historii i kultury Australii. Uzyskanie min. 60 % z projektu. Na ocenę 4 Student wykazuje uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na wybrane tematy z zakresu historii i kultury Australii. Uzyskanie min. 75 % z projektu. Na ocenę 5 Student wykazuje uporządkowaną, pogłębioną i rozszerzoną wybrane tematy z zakresu historii i kultury Australii. Uzyskanie min. 90 % z projektu. U1 Na ocenę 3 Student potrafi w stopniu zadowalającym wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z zakresu historii i kultury Australii. Uzyskanie min. 60 % z projektu. Na ocenę 4 Student potrafi efektywnie i sprawnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z zakresu historii i kultury Australii. Uzyskanie min. 75 % z projektu. Na ocenę 5 Student potrafi bardzo efektywnie i sprawnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z zakresu historii i kultury Australii. Uzyskanie min. 90 % z projektu. U2 Na ocenę 3 Student w zadowalający sposób pogłębił i rozszerzył umiejętności analizy kulturoznawczej i interpretacji faktów historycznych. Uzyskanie min. 60 % z projektu. Na ocenę 4 Student ma pogłębione i rozszerzone umiejętności analizy kulturoznawczej i interpretacji faktów historycznych. Uzyskanie min. 75 % z projektu. Na ocenę 5 Student ma pogłębione i rozszerzone umiejętności analizy kulturoznawczej i interpretacji faktów historycznych; wykazuje dobry poziom samodzielności. Uzyskanie min. 90 % z projektu. U3 Na ocenę 3 Student potrafi samodzielnie przygotować różne, oparte na merytorycznej argumentacji prace pisemne lub wypowiedzi ustne dotyczące zagadnień związanych z tematyką historii i kultury Australii. Uzyskanie min. 60 % z projektu. Na ocenę 4 Student potrafi, wykorzystując pogłębione ujęcia teoretyczne i korzystając z różnorodnych źródeł, samodzielnie przygotować różne, oparte na merytorycznej argumentacji prace pisemne lub wypowiedzi ustne dotyczące zagadnień związanych z tematyką historii i kultury Astralii. Uzyskanie min. 75 % z projektu. Na ocenę 5 Student potrafi, wykorzystując pogłębione i rozszerzone ujęcia teoretyczne i korzystając z różnorodnych źródeł, samodzielnie przygotować różne, oparte na merytorycznej argumentacji prace pisemne lub wypowiedzi ustne dotyczące zagadnień związanych z tematyką historii i kultury Australii. Uzyskanie min. 90 % z projektu. K1 Na ocenę 3 Student wykazuje zadowalające zrozumienie konieczności rozwoju zawodowego i osobistego przez całe życie w szczególności w zakresie podnoszenia kompetencji językowych i merytorycznego rozeznania w treściach z zakresu historii i kultury Australii. Na ocenę 4 Student wykazuje dobre zrozumienie konieczności rozwoju zawodowego i osobistego przez całe życie w szczególności w zakresie podnoszenia kompetencji językowych i merytorycznego rozeznania w treściach z zakresu historii i kultury Australii. Na ocenę 5 Student wykazuje bardzo dobre zrozumienie konieczności rozwoju zawodowego i osobistego przez całe życie w szczególności w zakresie podnoszenia kompetencji językowych i merytorycznego rozeznania w treściach z zakresu historii i kultury Australii. K2 Na ocenę 3 Student sporadycznie uczestniczy w życiu kulturalnym, interesuje się aktualnymi wydarzeniami w kulturze Australii; potrafi świadomie wybrać odpowiednie dla swoich zainteresowań oraz istotne w pracy zawodowej filologa obszary i formy kultury australijskiej. Na ocenę 4 Student systematycznie uczestniczy w życiu kulturalnym, interesuje się aktualnymi wydarzeniami w kulturze Australii, nowatorskimi formami wyrazu artystycznego; potrafi świadomie wybrać odpowiednie dla swoich zainteresowań oraz istotne w pracy zawodowej filologa obszary i formy kultury australijskiej. Na ocenę 5 Student systematycznie uczestniczy w życiu kulturalnym, interesuje się aktualnymi wydarzeniami w kulturze Australii, nowatorskimi formami wyrazu artystycznego, nowymi zjawiskami w sztuce; potrafi świadomie wybrać odpowiednie dla swoich zainteresowań oraz istotne w pracy zawodowej filologa obszary i formy kultury australijskiej. |
Forma i warunki zaliczenia
Forma i warunki zaliczenia przedmiotu |
Uzyskanie co najmniej 60% z pracy projektowej. Min. 80% obecności na zajęciach. Aktywny udział w zajęciach. |
Wykaz zalecanego piśmiennictwa
Wykaz literatury podstawowej
|
|||||||||||
Wykaz literatury uzupełniającej
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk zawodowych
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk zawodowych |
Nie dotyczy |