Ramowy program studiów
|
|
Podhalańska Państwowa Uczelnia Zawodowa w Nowym Targu |
Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu |
Przedmiot do wyboru: Historia i kultura Kanady |
|||||||||||||||||||||||||||||
Kod przedmiotu |
FA-1-3,11a |
|||||||||||||||||||||||||||||
Status przedmiotu |
Do wyboru |
|||||||||||||||||||||||||||||
Wydział / Instytut |
Instytut Humanistyczno - Społeczny |
|||||||||||||||||||||||||||||
Kierunek studiów |
filologia |
|||||||||||||||||||||||||||||
Specjalność |
----- |
|||||||||||||||||||||||||||||
Specjalizacja |
----- |
|||||||||||||||||||||||||||||
Specjalność (uwagi) |
Filologia angielska |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Poziom studiów |
I stopnia |
|||||||||||||||||||||||||||||
Profil |
praktyczny |
|||||||||||||||||||||||||||||
Osoba odpowiedzialna za program przedmiotu |
mgr Michael Pacholka |
|||||||||||||||||||||||||||||
Wymagania (Kompetencje wstępne) |
Znajomość języka angielskiego na poziomie B1 |
|||||||||||||||||||||||||||||
Założenia i cele przedmiotu |
Pogłębienie historycznej i kulturoznawczej wiedzy
studentów. Zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami z zakresu historii i kultury
Kanady, ze szczególnym naciskiem społeczne oraz polityczne uwarunkowania jej przemian. |
|||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący zajęcia |
mgr Michael Pacholka |
|||||||||||||||||||||||||||||
Egzaminator/ Zaliczający |
mgr Michael Pacholka |
Nakład pracy studenta - bilans punktów ECTS
|
Efekty kształcenia
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Formy i metody kształceniaWykład, dyskusja, analiza tekstu, konsultacje, projekt. |
Treści programowe
Wykłady
1: Introduction; Geography; Early history—Native peoples (First Nations): Settlement. 2. Early European beginnings: Explorations, minglings with the First Nations, Nouvelle France and the Coureurs de bois; 3. Late beginnings: French-Indian war; British Conquest; American Independence and its effect on Canada; 4. From the U.S. War of Independence to Canadian Confederation. 5. Quebec and the regions of Canada; WWI: Vimy Ridge; the Conscription crisis; Newfoundland. 6. Referendums of 1980 and 1995. Meech Lake. Alberta and the Oil Sands. New alignments. 7. Political and economic developments: the CCF and prairie socialism; Quebec and Social Credit; the Duplessis years, Liberals and Conservatives; Reform party, the Trudeau 'Dynasty', NAFTA. 8. Heading west: the lure of the Pacific; the BC Interior, the Oil Sands; The romance of the west, the railroad (CN and CP); trucks; Country-and-western music; Canadian folk music. The North, and the romance of the Snow and Ice. The Wilderness. 9. Hockey: Danny Gallivan, Foster Hewett, the Russia–Canada series 1972; Canadian identity,Terry Fox, etc. 10.Assorted Canadian 'Heroes'; Assorted Canadian legends.Growing Canadian confidence. The Canadian Mosaic. Immigration.Canada today. |
|
ćwiczenia | |
Ćwiczenia słownictwa (gapped tekstów, kończących
zdanie); słownictwa specyficznego dla kanadyjskiej historii i kultury, historii i kultury w ogóle; odczyty i
dyskusje; krytyczna analiza istotnych problemów i zagadnień historycznych. |
Kryteria oceny osiągniętych efektów kształcenia
Kryteria oceny osiągania przez studenta zakładanych efektów kształcenia |
Efekt kształcenia W1 Na ocenę 3 Student wykazuje uporządkowaną wiedzę z zakresu historii i kultury Kanady, zorientowaną na jej zastosowanie praktyczne w wybranej sferze działalności zawodowej. Uzyskanie min. 60 % z projektu. Na ocenę 4 Student wykazuje uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu historii i kultury Kanady, zorientowaną na jej zastosowanie praktyczne w wybranej sferze działalności zawodowej. Uzyskanie min. 75 % z projektu . Na ocenę 5 Student wykazuje uporządkowaną, pogłębioną i rozszerzoną wiedzę z zakresu historii i kultury Kanady, zorientowaną na jej zastosowanie praktyczne w wybranej sferze działalności zawodowej. Uzyskanie min. 90 % z projektu. W2 Na ocenę 3 Student wykazuje uporządkowaną wiedzę na wybrane tematy z zakresu historii i kultury Kanady. Uzyskanie min. 60 % z projektu. Na ocenę 4 Student wykazuje uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na wybrane tematy z zakresu historii i kultury Kanady. Uzyskanie min. 75 % z projektu Na ocenę 5 Student wykazuje uporządkowaną, pogłębioną i rozszerzoną wybrane tematy z zakresu historii i kultury Kanady. Uzyskanie min. 90 % z projektu U1 Na ocenę 3 Student potrafi w stopniu zadowalającym wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z zakresu historii i kultury Kanady. Uzyskanie min. 60 % z projektu. Na ocenę 4 Student potrafi efektywnie i sprawnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z zakresu historii i kultury Kanady. Uzyskanie min. 75 % z projektu. Na ocenę 5 Student potrafi bardzo efektywnie i sprawnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z zakresu historii i kultury Kanady. Uzyskanie min. 90 % z projektu. U2 Na ocenę 3 Student w zadowalającym stopniu opanował umiejętność samodzielnego argumentowania w formie pisemnej i ustnej z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków w języku angielskim związanych z tematyką historii i kultury Kanady. Uzyskanie min. 60 % z projektu. Na ocenę 4 Student w wysokim stopniu opanował umiejętność samodzielnego argumentowania w formie pisemnej i ustnej z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków w języku angielskim związanych z tematyką historii i kultury Kanady. Uzyskanie min. 75 % z projektu. Na ocenę 5 Student w bardzo wysokim stopniu opanował umiejętność samodzielnego argumentowania w formie pisemnej i ustnej z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków w języku angielskim związanych z tematyką historii i kultury Kanady. Uzyskanie min. 90 % z projektu. U3 Na ocenę 3 Student potrafi samodzielnie przygotować typowe, oparte na merytorycznej argumentacji prace pisemne lub wypowiedzi ustne dotyczące zagadnień związanych z tematyką historii i kultury Kanady. Uzyskanie min. 60 % z projektu. Na ocenę 4 Student potrafi, wykorzystując ujęcia teoretyczne i korzystając z różnorodnych źródeł, samodzielnie przygotować typowe, oparte na merytorycznej argumentacji prace pisemne lub wypowiedzi ustne dotyczące zagadnień związanych z tematyką historii i kultury Kanady. Uzyskanie min. 75 % z projektu. Na ocenę 5 Student potrafi, wykorzystując rozszerzone ujęcia teoretyczne i korzystając z różnorodnych źródeł, samodzielnie przygotować różne, oparte na merytorycznej argumentacji prace pisemne lub wypowiedzi ustne dotyczące zagadnień związanych z tematyką historii i kultury Kanady. Uzyskanie min. 90 % z projektu. K1 Na ocenę 3 Student wykazuje zadowalające zrozumienie konieczności rozwoju zawodowego i osobistego przez całe życie w szczególności w zakresie podnoszenia kompetencji językowych i merytorycznego rozeznania w treściach z zakresu historii i kultury Kanady. Na ocenę 4 Student wykazuje dobre zrozumienie konieczności rozwoju zawodowego i osobistego przez całe życie w szczególności w zakresie podnoszenia kompetencji językowych i merytorycznego rozeznania w treściach z zakresu historii i kultury Kanady. Na ocenę 5 Student wykazuje bardzo dobre zrozumienie konieczności rozwoju zawodowego i osobistego przez całe życie w szczególności w zakresie podnoszenia kompetencji językowych i merytorycznego rozeznania w treściach z zakresu historii i kultury Kanady. K2 Na ocenę 3 Student sporadycznie uczestniczy w życiu kulturalnym, interesuje się aktualnymi wydarzeniami w kulturze Kanady; potrafi świadomie wybrać odpowiednie dla swoich zainteresowań oraz istotne w pracy zawodowej filologa obszary i formy kultury kanadyjskiej. Na ocenę 4 Student systematycznie uczestniczy w życiu kulturalnym, interesuje się aktualnymi wydarzeniami w kulturze Kanady, nowatorskimi formami wyrazu artystycznego; potrafi świadomie wybrać odpowiednie dla swoich zainteresowań oraz istotne w pracy zawodowej filologa obszary i formy kultury kanadyjskiej. Na ocenę 5 Student systematycznie uczestniczy w życiu kulturalnym, interesuje się aktualnymi wydarzeniami w kulturze Kanady, nowatorskimi formami wyrazu artystycznego, nowymi zjawiskami w sztuce; potrafi świadomie wybrać odpowiednie dla swoich zainteresowań oraz istotne w pracy zawodowej filologa obszary i formy kultury kanadyjskiej. |
Forma i warunki zaliczenia
Forma i warunki zaliczenia przedmiotu |
Uzyskanie co najmniej 60% z pracy projektowej. Min. 80% obecności na zajęciach. Aktywny udział w zajęciach. |
Wykaz zalecanego piśmiennictwa
Wykaz literatury podstawowej
|
|||||||||
Wykaz literatury uzupełniającej
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk zawodowych
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk zawodowych |
Nie dotyczy |