Ramowy program studiów
|
|
Podhalańska Państwowa Uczelnia Zawodowa w Nowym Targu |
Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu |
Przedmiot do wyboru: Filozofia |
|||||||||||||||||||||||||||||
Kod przedmiotu |
FA-1-3,9a |
|||||||||||||||||||||||||||||
Status przedmiotu |
Do wyboru |
|||||||||||||||||||||||||||||
Wydział / Instytut |
Instytut Humanistyczno - Społeczny |
|||||||||||||||||||||||||||||
Kierunek studiów |
filologia |
|||||||||||||||||||||||||||||
Specjalność |
----- |
|||||||||||||||||||||||||||||
Specjalizacja |
----- |
|||||||||||||||||||||||||||||
Specjalność (uwagi) |
filologia angielska |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Poziom studiów |
I stopnia |
|||||||||||||||||||||||||||||
Profil |
praktyczny |
|||||||||||||||||||||||||||||
Osoba odpowiedzialna za program przedmiotu |
dr hab. Stanisław Gulak |
|||||||||||||||||||||||||||||
Wymagania (Kompetencje wstępne) |
Podstawowa wiedza humanistyczna |
|||||||||||||||||||||||||||||
Założenia i cele przedmiotu |
Przedmiot ma za zadanie ukazanie głównych
kierunków filozoficznych oraz ukazanie miejsca filozofii w kulturze, a
szczególnie w pedagogice. Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z
podstawowymi pojęciami z dziedziny filozofii, ukazanie ich historycznego
rozwoju, prezentacja poglądów i sylwetek najważniejszych myślicieli oraz analiza
głównych nurtów filozofii, znajomość i rozumienie głównych pojęć
filozofii. Rozumienie dyskursu filozoficznego. Znajomość głównych prądów,
kierunków oraz poglądów najważniejszych filozofów |
|||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący zajęcia |
dr hab. Stanisław Gulak |
|||||||||||||||||||||||||||||
Egzaminator/ Zaliczający |
dr hab. Stanisław Gulak |
Nakład pracy studenta - bilans punktów ECTS
|
Efekty kształcenia
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Formy i metody kształceniaOmówienie materiału w formie podającej oraz
interaktywnej, analiza tekstu filozoficznego, wykład z prezentacją
multimedialną, dyskusja. |
Treści programowe
Wykłady1. Definicja terminu "tłumaczenie". Rodzaje tłumaczeń wg R. Jakobsona. Najwcześniejsze zabytki tłumaczenia. Pierwsze refleksje teoretyczne - Cyceron, św. Hieronim, M. Luter. 2. Pierwsze próby usystematyzowania teorii przekładu: J. Dryden, A.F. Tytler, E. Dolet. 3. F. Schleiermacher - akcentowanie obcości w przekładzie. R. Jakobson - funkcje języka, próby definicji terminów "znaczenie" i "ekwiwalencja". 4. E. Nida - przekład jako nauka. Rodzaje znaczenia, ekwiwalencja formalna i dynamiczna. P. Newmark – przekład komunikatywny i przekład funkcjonalny. 5. W. Koller - przekład w perspektywie terminów Korrespondenz i Aquivalentz. 6. J-P. Vinay i J. Darbelnet - stylistyka porównawcza przekładu. J.C. Catford - językoznawcza teoria przekładu (teoria przesunięć). 7. J. Levy - strategia minimax w przekładzie. K. Reiss – teoria rodzaju tekstu (Textsorte). 8. H.J. Vermeer - teoria skoposu. M. Baker – pragmatyka przekładu. 9. A. Chesterman - normy przekładu. A. Lefevere – przekład jako tekst pisany na nowo. 10. L. Venuti - udomowienie a egzotyzacja. 11. Czy tłumaczenie jest możliwe? - nieoznaczoność przekładu: ekwiwalencja doświadczenia. Tekst ekwiwalentny. Hipoteza Sapira-Whorfa a uniwersalia. Implikatura konwersacyjna. Tłumaczenie dosłowne a tłumaczenie interlinearne. Mit słowników przekładowych. Ekwiwalenty absolutne. Semantyka encyklopedyczna. 13. Nieprzekładalność kulturowa - Elementy kulturowe, aluzja erudycyjna. Klasyfikacje metod tłumaczeniowych elementów kulturowych. Imiona własne: definicje i cechy. Apelatywy. Makro- i mikrotoponimy. Intencjonalne imiona własne. 14. Strategie w przekładzie. |
|
ćwiczenia | |
Ćwiczenia z różnymi przykładowymi tłumaczeniami – analiza krytyczno-porównawcza. Wykonywanie własnych przekładów różnych tekstów. |
Kryteria oceny osiągniętych efektów kształcenia
Kryteria oceny osiągania przez studenta zakładanych efektów kształcenia |
Efekt kształcenia W1 Na ocenę 3 Student ma podstawową wiedzę o literaturze, kulturze i historii krajów z obszaru językowego powiązanego z kierunkiem filologia angielska i uzyskał minimum 51% z zaliczenia. Na ocenę 4 Student wykazuje uporządkowaną wiedzę o literaturze, kulturze i historii krajów z obszaru językowego powiązanego z kierunkiem filologia angielska i uzyskał minimum 71% z zaliczenia. Na ocenę 5 Student wykazuje uporzadkowaną wiedzę o literaturze, kulturze i historii krajów z obszaru językowego powiązanego z kierunkiem filologia angielska i uzyskał minimum 91% z egzaminu. U1 Na ocenę 3 Student potrafi w miarę samodzielnie, wykorzystując podstawowe ujęcia teoretyczne i korzystając z niektórych źródeł, przygotować pod kierunkiem prowadzącego typową, opartą na merytorycznej argumentacji pracę pisemną lub wypowiedź ustną dotyczącą szczegółowych zagadnień związanych z kierunkiem filologia angielska i wybraną specjalnością Na ocenę 4 Student potrafi w samodzielnie, wykorzystując podstawowe ujęcia teoretyczne i korzystając z różnorodnych źródeł, przygotować typową, opartą na merytorycznej argumentacji pracę pisemną lub wypowiedź ustną dotyczącą szczegółowych zagadnień związanych z kierunkiem filologia angielska i wybraną specjalnością Na ocenę 5 Student potrafi w pełni samodzielnie, wykorzystując różnorodne ujęcia teoretyczne i korzystając z różnorodnych źródeł, samodzielnie przygotować typową, opartą na merytorycznej argumentacji pracę pisemną lub wypowiedź ustną dotyczącą szczegółowych zagadnień związanych z kierunkiem filologia angielska i wybraną specjalnością K1 Na ocenę 3 Student w sposób zadowalający rozumie konieczność rozwoju zawodowego i osobistego przez całe życie Na ocenę 4 Student dobrze rozumie konieczność rozwoju zawodowego i osobistego przez całe życie Na ocenę 5 Student bardzo dobrze rozumie konieczność rozwoju zawodowego i osobistego przez całe życie K2 Na ocenę 3 Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego, regionalnego, krajowego i europejskiego Na ocenę 4 Student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego, regionalnego, krajowego i europejskiego Na ocenę 5 Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego, regionalnego, krajowego i europejskiego, wykazuje zrozumienie dla działań w tym zakresie K3 Na ocenę 3 Student nieregularnie uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form; Na ocenę 4 Student uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form; potrafi świadomie wybrać odpowiednie dla swoich zainteresowań oraz istotne w pracy zawodowej obszary i formy kultury Na ocenę 5 Student regularnie uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form; potrafi świadomie szukać i wybrać odpowiednie dla swoich zainteresowań oraz istotne w pracy zawodowej obszary i formy kultury |
Forma i warunki zaliczenia
Forma i warunki zaliczenia przedmiotu |
Zaliczenie z oceną w oparciu o lekturę wybranych testów, przygotowaną prezentację i dyskusję. Metody ewaluacji wiedzy, umiejętności i innych kompetencji: Przygotowana prezentacja wybranego problemu filozoficznego: 40 punktów - Dyskusja w oparciu o podane lektury i zagadnienia: 60 punktów. Ocena przygotowanej prezentacji opiera się na podstawie następujących kryteriów: rzetelność podanych źródeł, dobór metod prezentacji, oryginalność formy prezentacji, poprawność przedstawionych treści. |
Wykaz zalecanego piśmiennictwa
Wykaz literatury podstawowej
|
|||||||||||||
Wykaz literatury uzupełniającej
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk zawodowych
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk zawodowych |
-------- |