Ramowy program studiów
|
|
Podhalańska Państwowa Uczelnia Zawodowa w Nowym Targu |
Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu |
Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne do nauczania we wszystkich typach szkół i placówek |
||||||||||||||||||||||||
Kod przedmiotu |
FA-1-2,12n |
||||||||||||||||||||||||
Status przedmiotu |
Obowiązkowy |
||||||||||||||||||||||||
Wydział / Instytut |
Instytut Humanistyczno - Społeczny |
||||||||||||||||||||||||
Kierunek studiów |
filologia |
||||||||||||||||||||||||
Specjalność |
----- |
||||||||||||||||||||||||
Specjalizacja |
----- |
||||||||||||||||||||||||
Specjalność (uwagi) |
filologia angielska nauczycielska |
||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||
Poziom studiów |
I stopnia |
||||||||||||||||||||||||
Profil |
praktyczny |
||||||||||||||||||||||||
Osoba odpowiedzialna za program przedmiotu |
dr Bożena Alejziak |
||||||||||||||||||||||||
Wymagania (Kompetencje wstępne) |
Podstawowa wiedza psychologiczna i pedagogiczna |
||||||||||||||||||||||||
Założenia i cele przedmiotu |
Umożliwienie studentowi zdobycie wiedzy pedagogicznej i psychologicznej, pozwalającej mu na zrozumienie specyfiki zawodu nauczyciela-wychowawcy i metod jego pracy, również w sytuacjach trudnych. Zapoznanie studenta z zakresem problemów wychowawczych i edukacyjnych w grupach dzieci przedszkolnych i szkoły podstawowej. Przygotowanie studenta do efektywnego radzenia sobie z problemami wynikającymi ze specyfiki jego zawodu. Kształtowanie u studenta postaw moralnych i społecznych w oparciu o uniwersalne wartości. |
||||||||||||||||||||||||
Prowadzący zajęcia |
dr Bożena Alejziak |
||||||||||||||||||||||||
Egzaminator/ Zaliczający |
dr Bożena Alejziak |
Nakład pracy studenta - bilans punktów ECTS
|
Efekty kształcenia
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Formy i metody kształcenia
Wykład: prowadzony metodą podająca oraz konwersatoryjną; Metoda indywidualnego przypadku; Praca w grupach; Przygotowanie referatów i prezentacji multimedialnych; Dyskusja; Praca własna studenta na zadany temat. |
Treści programowe
Wykłady
1.Kompetencje i
kwalifikacje nauczyciela we współczesnej szkole. 2.Specyfika rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie biologicznym, psychologicznym oraz społecznym. 3.Diagnostyka pedagogiczna jako dziedzina służąca poznawaniu ucznia. Obszary nauczycielskiej wiedzy o uczniu. Metody pozyskiwania informacji o uczniach. Ocenianie jako poznawanie ucznia. 4.Różnice
indywidualne w rozwoju ucznia i sposoby organizowania pracy dydaktyczno –
wychowawczej w pracy nauczyciela w edukacji wczesnoszkolnej i szkolnej i pozaszkolnej. 5.Elementy diagnozy i terapii nauczycielskiej w edukacji przedszkolnej i szkolnej. 6.Rozpoznawanie stylu uczenia się oraz możliwości poznawczych dzieci i młodzieży. 7.Praca z uczniami z zaburzeniami dysleksji, dysgrafii, dysortografii,. dyskalkulii 8.Praca dydaktyczno – wychowawcza z uczniem zdolnym. 9.Współpraca z rodzicami na poziomie edukacji przedszkolnej, wczesnoszkolnej i szkolnej. 10.Oblicza szkolnej socjalizacji. Socjalizacja jako perspektywa identyfikacji procesów szkolnych. Typologie socjalizacji. Socjalizacja w wybranych teoriach socjologicznych i psychologicznych. Socjalizacja a wychowanie. |
|
ćwiczenia | |
1.Metody
poznawania ucznia. Charakterystyka oraz sporządzanie narzędzi diagnostycznych. 2.Umiejętności społeczne ucznia w szkole podstawowej i grupie rówieśniczej. 3.Zabawa jako podstawowe działanie dziecka. 4.Zaburzenia zachowania dzieci i młodzieży. Patologie i konflikty szkolne. Praktyczne rozwiązywanie problemów. 5.Relacja nauczyciel-uczeń. 6.Sposoby rozpoznania problemów środowiska rodzinnego i lokalnego dziecka. 7. Nauczanie i uczenie się w klasie. Nauczanie jako współtworzenie programu. Style nauczania. Cele kształcenia. Wzory uczenia się i strategie nauczania. Planowanie Pracy z uczniami. Konspekty i scenariusze. Animacja przestrzeni. Materiały edukacyjne. Korzystanie z technologii edukacyjnej. 8.Szkolne
środowisko uczenia się. Kultura organizacyjna szkoły. Język i wzorce porozumiewania się w
klasie szkolnej. Ład i dyscyplina jako element kultury szkoły. Motywacyjne
funkcje szkolnego środowiska uczenia się. 9.Indywidualizacja nauczania - wady i zalety. 10.Awans zawodowy nauczyciela. |
Kryteria oceny osiągniętych efektów kształcenia
Kryteria oceny osiągania przez studenta zakładanych efektów kształcenia |
W1 Egzamin, praca zaliczeniowa W2 Egzamin, praca zaliczeniowa W3 Praca zaliczeniowa U1 Prezentacja, praca zaliczeniowa, dyskusja, obserwacja w czasie zajęć U2 Prezentacja, praca zaliczeniowa, dyskusja, obserwacja w czasie zajęć K1 Dyskusja, obserwacja w czasie zajęć |
Forma i warunki zaliczenia
Forma i warunki zaliczenia przedmiotu |
Egzamin: Aby uzyskać pozytywną ocenę z egzaminu, konieczne jest otrzymanie co najmniej 50%. Egzamin ma formę pisemną z pytaniami otwartymi.Do uzyskania zaliczenia z ćwiczeń wymagana jest: Obecność na ćwiczeniach przekraczająca 80%. Złożenie pracy zaliczeniowej i uzyskanie pozytywnej oceny. Przygotowanie prezentacji w zespole badawczym i przedstawienie jej na zajęciach. |
Wykaz zalecanego piśmiennictwa
Wykaz literatury podstawowej
|
|||||||||||||
Wykaz literatury uzupełniającej
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk zawodowych
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk zawodowych |
Nie dotyczy |