Ramowy program studiów
|
|
Podhalańska Państwowa Uczelnia Zawodowa w Nowym Targu |
Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu |
Pedagogika ogólna |
||||||||||||||||||||||||
Kod przedmiotu |
FA-1-2,11n |
||||||||||||||||||||||||
Status przedmiotu |
Obowiązkowy |
||||||||||||||||||||||||
Wydział / Instytut |
Instytut Humanistyczno - Społeczny |
||||||||||||||||||||||||
Kierunek studiów |
filologia |
||||||||||||||||||||||||
Specjalność |
----- |
||||||||||||||||||||||||
Specjalizacja |
----- |
||||||||||||||||||||||||
Specjalność (uwagi) |
filologia angielska nauczycielska |
||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||
Poziom studiów |
I stopnia |
||||||||||||||||||||||||
Profil |
praktyczny |
||||||||||||||||||||||||
Osoba odpowiedzialna za program przedmiotu |
dr Bożena Alejziak |
||||||||||||||||||||||||
Wymagania (Kompetencje wstępne) |
Ogólna wiedza społeczna |
||||||||||||||||||||||||
Założenia i cele przedmiotu |
Celem przedmiotu jest umożliwienie studentom
zdobycie podstawowej wiedzy pedagogicznej, pozwalającej na rozumienie procesów
rozwoju, socjalizacji , wychowania, nauczania i uczenia się w działaniach
edukacyjno – wychowawczych nauczyciela języka angielskiego |
||||||||||||||||||||||||
Prowadzący zajęcia |
dr Bożena Alejziak |
||||||||||||||||||||||||
Egzaminator/ Zaliczający |
dr Bożena Alejziak |
Nakład pracy studenta - bilans punktów ECTS
|
Efekty kształcenia
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Formy i metody kształcenia
Wykład: informacyjny, problemowy, konwersatoryjny Ćwiczenia: praca w grupach, dyskusja na podstawie wygłoszonych referatów i prezentacji multimedialnych itd. |
Treści programowe
Wykłady
1.Pedagogika jako nauka teoretyczna i empiryczna. Język naukowy pedagogiki, jej struktura i nauki z nią współpracujące. 2.Pojęcie wychowania i jego cechy. Podstawowe
pojęcia pedagogiczne. Wychowanie jako
oddziaływanie bezpośrednie i pośrednie. 3.Wychowanie a socjalizacja i inkulturacja. Cechy wychowania. Cele wychowania. 4.Wychowanie w świetle koncepcji psychologicznych (koncepcja behawiorystyczna, humanistyczna, psychospołeczna). 5.Metody wychowania (modelowania, zadaniowa, perswazyjna, nagradzania i karania, metody oddziaływań grupowych). 6.Techniki oddziaływań wychowawczych. Techniki wymiany opinii. Techniki oparte na dramatyzacji. Techniki wzmacniania pozytywnego i negatywnego. Techniki oddziaływań niewerbalnych. Techniki organizowania czasu wolnego. 7.Środowisko jako obszar oddziaływań wychowawczych.Klasyfikacje i rodzaje środowisk wychowawczych. 8.Rodzina jako naturalne środowisko wychowawcze. Funkcje rodziny, styl wychowania w rodzinie, postawy rodzicielskie i ich wpływ na jednostkę. 9.Szkoła jako intencjonalne środowisko wychowawcze. Klasa szkolna jako środowisko wychowawcze. Oblicza współczesnej szkoły: przeciwdziałanie zagrożeniom. 10.Grupa rówieśnicza jako środowisko wychowawcze i jej oddziaływanie na jednostkę. |
|
ćwiczenia | |
1.Metody zbierania danych w badaniach pedagogicznych. Metody jakościowe. Metody ilościowe. 2.Nauczanie i wychowanie w wybraanych współczesnych koncepcjach pedagogicznych (pragmatyzmu, M.Montessorii, J.Korczaka, P.Petersona, C.Freinta) 3.Psychospołeczne warunki skutecznego wychowania. Podmiotowe traktowanie dzieci i młodzieży. Demokratyczny styl kierowania wychowawczego. Praca nad sobą wychowawców i nauczycieli. 4.Wartości źródłem wychowania. Dziedziny wychowania (wychowanie moralne, estetyczne, seksualne, patriotyczne i in. ). 5.Techniki oddziaływań wychowawczych. Ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem poszczególnych technik wychowawczych. |
Kryteria oceny osiągniętych efektów kształcenia
Kryteria oceny osiągania przez studenta zakładanych efektów kształcenia |
W1 Egzamin pisemny i Kolokwium U1 Referat, prezentacja, dyskusja, studium przypadku K1 Praca w grupie |
Forma i warunki zaliczenia
Forma i warunki zaliczenia przedmiotu |
Egzamin: Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń oraz pozytywny wynik egzaminu końcowego. Ćwiczenia: obecność na zajęciach, aktywne uczestnictwo w projektach, referatach, dyskusjach,poprawne napisanie kolokwium zaliczeniowego |
Wykaz zalecanego piśmiennictwa
Wykaz literatury podstawowej
|
|||||||||||||
Wykaz literatury uzupełniającej
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk zawodowych
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk zawodowych |
nie dotyczy |