Ramowy program studiów
|
|
Podhalańska Państwowa Uczelnia Zawodowa w Nowym Targu |
Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu |
Przedmiot do wyboru: Komunikacja interpersonalna |
||||||||||||||||||||||||
Kod przedmiotu |
FA-1-2,8a |
||||||||||||||||||||||||
Status przedmiotu |
Do wyboru |
||||||||||||||||||||||||
Wydział / Instytut |
Instytut Humanistyczno - Społeczny |
||||||||||||||||||||||||
Kierunek studiów |
filologia |
||||||||||||||||||||||||
Specjalność |
----- |
||||||||||||||||||||||||
Specjalizacja |
----- |
||||||||||||||||||||||||
Specjalność (uwagi) |
filologia angielska |
||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||
Poziom studiów |
I stopnia |
||||||||||||||||||||||||
Profil |
praktyczny |
||||||||||||||||||||||||
Osoba odpowiedzialna za program przedmiotu |
dr Krzysztof Waśkowski |
||||||||||||||||||||||||
Wymagania (Kompetencje wstępne) |
Podstawowa wiedza z zakresu humanistyki. Wiedza z zakresu językoznawstwa, kultury języka, elementów logiki (w zakresie szkoły średniej), podstaw psychologii i psycholingwistyki. |
||||||||||||||||||||||||
Założenia i cele przedmiotu |
Celem przedmiotu jest zdobycie narzędzi niezbędnych do zrozumienia procesu komunikacji pomiędzy ludźmi. Kształcenie będzie opierać się na modelu Briana Spitzberga, odnoszącym się do kompetencji (umiejętności), stosowności (komunikowanie w zgodzie z normami językowymi i obyczajowymi) i skuteczności (ociąganie celów) w komunikacji. Prócz tego zakłada się zaznajomienie studentów z zagadnieniami komunikowania się zarówno werbalnego, jak i niewerbalnego, ze szczególnym uwzględnieniem autoprezentacji. Ponadto kurs obejmuje przedstawienie procesu skutecznego argumentowania, krytykowania, przyjmowania krytyki, a także pokazanie, w jaki sposób przygotować dobrą prezentację, jak zaplanować wystąpienie publiczne i zorganizować debatę. |
||||||||||||||||||||||||
Prowadzący zajęcia |
dr Krzysztof Waśkowski |
||||||||||||||||||||||||
Egzaminator/ Zaliczający |
dr Krzysztof Waśkowski |
Nakład pracy studenta - bilans punktów ECTS
|
Efekty kształcenia
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Formy i metody kształceniaWykład informacyjny, ćwiczenia, dyskusja, zajęcia praktyczne, pokaz, metoda sytuacyjna, metoda przypadku, inscenizacja, praca w grupach. |
Treści programowe
Wykłady- |
|
ćwiczenia | |
1. Podstawy
komunikacji interpersonalnej, retoryki i erystyki w perspektywie
współczesnej komunikacji. 2. Rewizja schematu
aktu mowy Romana Jakobsona w perspektywie komunikacyjnej. 3. Aspekt
lingwistyczny aktów mowy czyli elementy pragmalingwistyki (pojęcie
aktu mowy i typy aktów mowy), której rozwinięciem jest nowoczesna
retoryka. 4. Cechy i funkcje
kompetencji komunikacyjnej. 5. Cechy i funkcje
kompetencji językowej. 6. Cechy i funkcje komunikacji niewerbalnej. 7. Trening "mowy ciała". 8. Tzw. „dobre
słuchanie” w komunikacji interpersonalnej. 9. Komunikacja interpersonalna – pokonywanie trudności w relacjach międzyludzkich. 10. Rola etykiety językowej i grzeczności językowej w komunikowaniu międzyludzkim. 11. Czynniki
ulepszające komunikację interpersonalną (rozwijanie tematu,
zmiana tematu, uwaga, nastawienie na odbiorcę, pytania otwarte i
zamknięte, kontrola czasu, panowanie nad emocjami (lęk społeczny,
asertywność, nieśmiałość, agresja), przerywanie, wtrącenia,
zakłócenia, inicjowanie tematu). 12. Komunikowanie się
w małej grupie i przyjmowanie w niej różnych ról (z perspektywy
komunikacyjnej). 13. Wystąpienie
publiczne (podstawowe zagadnienia z zakresu retoryki, analiza
audytorium, wybór tematu, cel wystąpienia, argumentacja,
przygotowanie schematu wystąpienia). 14. Na co należy
zwrócić uwagę podczas prezentowania wystąpienia? Wystąpienia
informacyjne a wystąpienia perswazyjne. 15. Komunikacja masowa w dobie XXI wieku (człowiek – media – komunikacja). |
Kryteria oceny osiągniętych efektów kształcenia
Kryteria oceny osiągania przez studenta zakładanych efektów kształcenia |
51-60% dst – student zna w zakresie dostatecznym teorię komunikacji, potrafi przytoczyć terminologię związaną z przedmiotem, lecz nie potrafi jej odpowiednio zastosować; ma kłopoty z oceną kompetencji komunikacyjnych. Nie zdaje sobie sprawy z pożytków, jakie niesie wiedza na temat komunikacji międzyludzkiej. 61-70% +dst – student zna podstawową terminologię przedmiotu i próbuje jej używać w analizie procesów komunikacyjnych; we właściwym zrozumieniu pojęć korzysta z pomocy nauczyciela. Samodzielnie próbuje analizować zdarzenia komunikacyjne, stosując do tego określone pojęcia fachowe. Ma większą świadomość z pożytków, jakie niesie znajomość zagadnień teoretycznych w zakresie komunikacji interpersonalnej. 71-80% db – student opanował materiał w stopniu dobrym, zna terminy (zagadnienia) z zakresu komunikacji i próbuje ich używać z analizie procesów komunikacyjnych, korzysta z pomocy wykładowcy w celu uściślenia zakresów definicyjnych pojęć, również z pomocą nauczyciela potrafi ocenić swoje oraz symulowane kompetencje komunikacyjne. 81-90% +db – student opanował materiał w stopniu dobrym, dość płynnie posługuje się terminologią z zakresu przedmiotu, dość płynnie formułuje wnioski na temat różnych sytuacji komunikacyjnych. 91-100% bdb – student opanował materiał w stopniu bardzo dobrym, swobodnie posługuje się terminologią z zakresu komunikacji interpersonalnej, samodzielni formułuje własne opinie w zakresie różnorodnych kwestii komunikacyjnych, samodzielnie ocenia własne i symulowane kompetencje komunikacyjne, potrafi wskazać przyczyny nieskutecznej komunikacji i wskazać możliwości jej ulepszenia. |
Forma i warunki zaliczenia
Forma i warunki zaliczenia przedmiotu |
Kolokwium (preferowana ustna forma zaliczenia). |
Wykaz zalecanego piśmiennictwa
Wykaz literatury podstawowej
|
|||||||||||||||||||
Wykaz literatury uzupełniającej
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk zawodowych
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk zawodowych |
- |