Ramowy program studiów
|
|
Podhalańska Państwowa Uczelnia Zawodowa w Nowym Targu |
Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu |
Wstęp do językoznawstwa |
|||||||||||||||||||
Kod przedmiotu |
FA-1-1,5 |
|||||||||||||||||||
Status przedmiotu |
Obowiązkowy |
|||||||||||||||||||
Wydział / Instytut |
Instytut Humanistyczno - Społeczny |
|||||||||||||||||||
Kierunek studiów |
filologia |
|||||||||||||||||||
Specjalność |
----- |
|||||||||||||||||||
Specjalizacja |
----- |
|||||||||||||||||||
Specjalność (uwagi) |
filologia angielska |
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Poziom studiów |
I stopnia |
|||||||||||||||||||
Profil |
praktyczny |
|||||||||||||||||||
Osoba odpowiedzialna za program przedmiotu |
mgr Bartosz Warzycki |
|||||||||||||||||||
Wymagania (Kompetencje wstępne) |
Znajomość języka angielskiego na poziomie B1+/B2 Znajomość terminologii językoznawczej na poziomie ucznia szkoły ponadgimnazjalnej. |
|||||||||||||||||||
Założenia i cele przedmiotu |
Wprowadzenie studentów do językoznawstwa ogólnego. Omówienie najważniejszych prac i teorii językoznawczych. Wykształcenie u studentów umiejętności stosowania teorii do rozpoznawania zjawisk językowych opisywanych przez językoznawstwo. |
|||||||||||||||||||
Prowadzący zajęcia |
prof.dr hab. Grzegorz Kleparski, |
|||||||||||||||||||
Egzaminator/ Zaliczający |
prof.dr hab. Grzegorz Kleparski, |
Nakład pracy studenta - bilans punktów ECTS
|
Efekty kształcenia
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Formy i metody kształceniawykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, praca z książką, praca indywidualna, ćwiczenia, rozwiązywanie zadań |
Treści programowe
Wykłady1) Pochodzenie języka 2) Język zwierząt i ludzi 3) Rozwój pisma 4) Wybrane zagadnienia z zakresu neurolingwistyki 5) Pojęcie gramatyki 6) Nabywanie języka rodzimego 7) Nabywanie języka obcego 8) Wybrane zagadnienia z zakresu morfologii 9) Procesy słowotwórcze 10) Wybrane zagadnienia z zakresu semantyki 11) Wybrane zagadnienia z zakresu pragmatyki 12) Wybrane zagadnienia z zakresu analizy dyskursu 13) Język angielski – perspektywa historyczna 14) Odmiany regionalne i społeczne języka 15) Język a kultura |
|
ćwiczenia | |
-Semantyka: 1.Znaczenie. 2. Cechy semantyczne. 3. Role semantyczne. 4. Zależności leksykalne. 5. Kolokacje. -Socjolingwistyka: 1. Dialekty. 2.Żargon, slang 3. African American English. -Historia języka: historia języka angielskiego. Na zajęciach poruszane są również następujące kwestie: Różnorodność językowa na świecie Dwujęzyczność Dominacja języka angielskiego w świecie Rozwój języka angielskiego na Wyspach Brytyjskich Porównanie brytyjskiej i amerykańskiej odmiany języka angielskiego Interpretowanie znaczenia w kontekście wypowiedzi |
Kryteria oceny osiągniętych efektów kształcenia
Kryteria oceny osiągania przez studenta zakładanych efektów kształcenia |
90-100 % bdb 86-89 % +db 76-85% db 70-75% +dst 60-69% dst 0-59% ndst |
Forma i warunki zaliczenia
Forma i warunki zaliczenia przedmiotu |
Obecność na ćwiczeniach przekraczająca 80%. Złożenie pracy zaliczeniowej i uzyskanie pozytywnej oceny. Uzyskanie zaliczenia ze wszystkich testów podczas ćwiczeń. Uzyskanie co najmniej 60% z egzaminu. |
Wykaz zalecanego piśmiennictwa
Wykaz literatury podstawowej
|
|||||||
Wykaz literatury uzupełniającej
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk zawodowych
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk zawodowych |
----- |