Ramowy program studiów
Wersja: 4
|
|
Podhalańska Państwowa Uczelnia Zawodowa w Nowy Targu |
Informacje ogólne
Nazwa zajęć |
Rewitalizacja obszarów zurbanizowanych |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kod zajęć |
GP-1-6,8a,19-20 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Status zajęć |
Do wyboru |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wydział / Instytut |
Instytut Techniczny |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kierunek studiów |
gospodarka przestrzenna |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Moduł specjalizacyjny |
gospodarka nieruchomościami i infrastrukturą budowlaną |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Specjalizacja |
----- |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poziom studiów |
studia pierwszego stopnia |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Profil |
Praktyczny |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Osoba odpowiedzialna za program zajęć |
dr hab.inż.arch. Krzysztof Skalski |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wymagania (Kompetencje wstępne) |
Umiejętność posługiwania się podkładami projektowymi. Umiejętność dokonania analizy porównawczej wiadomości zaczerpniętych z wielu źródeł. Umiejętność przeprowadzenia zaplanowanych badań terenowych in situ wraz z pomiarami terenowymi oraz analizą zasobu. Znajomość zaawansowanych odpowiednich technik rysunkowych, przyborów i materiałów, służących projektowaniu oraz prezentacji projektów z zakresu architektury i urbanistyki. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Założenia i cele zajęć |
Kształtowanie umiejętności programowania i projektowania w oparciu o analizy gospodarcze, społeczne i przestrzenne dla obszarów zdegradowanych Wykształcenie umiejętności projektowania w oparciu o teorię i zasady prawidłowego projektowania przestrzeni zurbanizowanej. Wykształcenie umiejętności uzgadniania przyjętych rozwiązań projektowych podczas wielostronnych negocjacji : projektant a partnerzy programu rewitalizacji : samorząd - społeczność lokalna - inwestor- (tu: student-prowadzący przedmiot). Wykonanie projektu w oparciu o wieloetapowy system projektowania - kompozycja harmonijnej przestrzeni przedstawiona za pomocą różnych metod prezentacji i wizualizacji. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący zajęcia |
dr hab.inż.arch. Krzysztof Skalski |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egzaminator/ Zaliczający |
dr hab.inż.arch. Krzysztof Skalski |
Nakład pracy studenta - bilans punktów ECTS
|
Efekty uczenia się
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Formy i metody kształceniawykład informacyjny, wykład problemowy, dyskusja, pokaz multimedialny, metoda sytuacyjna, ćwiczenia – indywidualne i grupowe konsultacje w trakcie opracowania. |
Treści programowe
Wykłady | |
Wykłady Wprowadzenie do tematu. Omówienie tematyki wykładów i ćwiczeń. Omówienie literatury przedmiotu. Podstawy rewitalizacji obszarów zurbanizowanych. Zagadnienia dotyczące projektów rewitalizacji śródmieść, osiedli mieszkaniowych i innych obszarów zurbanizowanych w tym obszarów poprzemysłowych i kolejowych (w Polsce i na świecie). System projektowania : zasób-waloryzacja-wytyczne-projekt i jego realizacja w programach rewitalizacji. Zasób – przypomnienie. Waloryzacja. Wytyczne projektowe. Decyzja o pozostawieniu, przeprojektowaniu lub usunięciu istniejących elementów na obszarze rewitalizowanym. Rodzaje wytycznych projektowych w programach i projektach rewitalizacji. Docenianie wartości krajobrazu w obszarach zurbanizowanych. Odniesienie do Ustawy o rewitalizacji i do Wytycznych Ministerstwa Rozwoju dla sporządzania Gminnych Programów Rewitalizacji GPR i Lokalnych Programów Rewitalizacji LPR Projektowanie przekształceń obszarów zurbanizowanych w oparciu o analizy funkcjonalno-przestrzenne. Zasady teoretyczne ilustrowane przykładami z obszarów rewitalizowanych. Rewitalizacja obszarów zurbanizowanych. Wykłady monograficzne. |
|
Ćwiczenia | |
ćwiczenia laboratoryjne | |
Ćwiczenia Wprowadzenie do tematu. Omówienie tematyki ćwiczeń poprzez opracowanie Noty Intencyjnej dla programu rewitalizacji. Metodyka prac. Omówienie literatury przedmiotu. Omówienie podkładów do projektu. Sposoby przedstawienia projektu. Metoda pracy : konsultacje opracowania w zespołach 2-3 osobowych. Propozycje wyboru obszaru i zatwierdzenie obszaru. Zasób. Studium historyczno-krajobrazowe. Odniesienie do Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego MPZP i do Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego. Poszukiwanie kierunku przekształceń na wybranym obszarze. Analiza demograficzna, rynek pracy, powiązania gospodarcze... Analiza funkcjonalna, widokowa i komunikacyjna stanu istniejącego. Szkice stanu istniejącego. Waloryzacja stanu istniejącego i wytyczne projektowe. Szkice koncepcyjne. Projekt koncepcji programu rewitalizacji i propozycje projektowe.. Omówienie opracowania graficznego projektów i tekstu Noty Intencyjnej Prezentacja Noty Intencyjnej w formie przedstawienia przed grupą oraz w formie pisemnej i elektronicznej. |
Kryteria oceny osiągniętych efektów uczenia się
Kryteria oceny efektów uczenia się osiągniętych przez studenta |
Kryteria dla testu wiadomości: 51-60% dst; 61-70% +dst; 71-80% db; 81-90% +db; 91-100% bdb Ocena merytoryczna w trakcie konsultacji w terminach zgodnych z harmonogramem, ocena wprowadzonych uwag prowadzącego i zalecanych poprawek w czasie konsultacji oraz ocena prezentacji pracy zaliczeniowej, (w prezentacji uczestniczą wszyscy słuchacze), ostateczna ocena przez prowadzącego na podstawie lektury tekstu pracy zaliczeniowej : oceniana jest treść, ilustracje oraz strona edytorska Ocena postawy studenta w czasie roku akademickiego, obecność, udział w dyskusji. Ocena etapów prac zaliczeniowych w trakcie konsultacji |
Forma weryfikacji osiągnięć studenta i warunki zaliczenia zajęć
Forma weryfikacji osiągnięć studenta |
Zaliczenie i egzamin |
Warunki odbywania i zaliczenia zajęć oraz dopuszczenia do końcowego egzaminu (zaliczenia z oceną) |
Warunkiem zaliczenia zajęć jest : 1. Obecność na wykładach i na ćwiczeniach oraz przedstawienie prac terenowych, 2. Dopuszczalne są nieobecności ze względów zdrowotnych, ewentualnie ITS (jesli zgłoszenie indywidualne z ważnych powodów będzie zaakceptowane przez zespół pedagogów, 3. Dopuszczenie do prezentacji i "obrony pracy zaliczeniowej" następuje po odbyciu konsultacji w trakcie opracowywania programu i projektów rewitalizacji, 4. Zdanie egzaminu |
Wykaz zalecanego piśmiennictwa
Wykaz literatury podstawowej
|
|||||||||||||||
Wykaz literatury uzupełniającej
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk zawodowych
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk zawodowych |
Nie dotyczy |