Ramowy program studiów
Wersja: 4
|
|
Podhalańska Państwowa Uczelnia Zawodowa w Nowy Targu |
Informacje ogólne
Nazwa zajęć |
Mechanika budowli i konstrukcje budowlane |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kod zajęć |
GP-1-5,10a,19-20 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Status zajęć |
Do wyboru |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wydział / Instytut |
Instytut Techniczny |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kierunek studiów |
gospodarka przestrzenna |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Moduł specjalizacyjny |
gospodarka nieruchomościami i infrastrukturą budowlaną |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Specjalizacja |
----- |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poziom studiów |
studia pierwszego stopnia |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Profil |
Praktyczny |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Osoba odpowiedzialna za program zajęć |
mgr inż. Grzegorz Kamieniarczyk |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wymagania (Kompetencje wstępne) |
Budownictwo i materiałoznawstwo. Podstawowe wiadomości w zakresie matematyki i fizyki. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Założenia i cele zajęć |
Nabycie przez studentów wiedzy podstawowej w dziedzinie mechaniki budowli i wytrzymałości materiałów oraz wybranych zagadnień związanych z projektowaniem konstrukcji obiektów budowlanych: Zapoznanie z zasadami tworzenia schematów statycznych konstrukcji oraz zasadami ich pracy i kształtowania pod działaniem różnych obciążeń. Poznanie mechanizmów przekazywania obciążeń między elementami konstrukcji. Poznanie metod obliczania sił w elementach konstrukcji. Rozróżnianie rodzajów naprężeń występujących w elementach konstrukcji. Zapoznanie z zasadami wstępnego doboru gabarytów geometrycznych elementów i
układów konstrukcyjnych w zależności od wyboru materiału konstrukcyjnego i przyjętego
schematu układu nośnego. Zapoznanie z podstawowymi przepisami dotyczącymi zasad
projektowania i realizacji konstrukcji nośnych żelbetowych , stalowych, drewnianych,
murowanych oraz konstrukcji ze szkła i materiałów kompozytowych w świetle przepisów
ujętych w EUROCOD’ach. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący zajęcia |
mgr inż. Grzegorz Kamieniarczyk |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egzaminator/ Zaliczający |
mgr inż. Grzegorz Kamieniarczyk |
Nakład pracy studenta - bilans punktów ECTS
|
Efekty uczenia się
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Formy i metody kształceniawykład informacyjny, wykład problemowy, wykład z prezentacją multimedialną, ćwiczenia praktyczne,
ćwiczenia projektowe rysunkowe, rozwiązywanie zadań. |
Treści programowe
Wykłady | |
Rys historyczny - rozwój konstrukcji w różnych epokach historycznych aż do czasów współczesnych. Klasyfikacja elementów i ustrojów konstrukcyjnych. Statyka na płaszczyźnie: analiza płaskich układów statycznie wyznaczalnych, wyznaczanie reakcji podporowych w prostych elementach konstrukcyjnych statycznie wyznaczalnych, wyznaczanie sił przekrojowych. Obliczanie cech geometrycznych przekroju poprzecznego. Metody wyznaczania naprężeń. Zasady wymiarowania podstawowych elementów konstrukcyjnych (żelbetowych, stalowych, drewnianych i murowych) , w świetle obowiązujących przepisów normowych. Projektowanie i realizacja konstrukcji żelbetowych, stalowych, drewnianych i murowych. Zasady wstępnego doboru wymiarów fundamentów posadowionych bezpośrednio. Systematyka współczesnych rozwiązań fundamentów głębokich. Ściany oporowe. Współczesne rozwiązania stabilizacji skarp i uskoków terenowych. Przegląd współczesnych przekryć o dużych rozpiętościach i obiektów o znacznych wysokościach. Przegląd praktycznych zastosowań i przykładowych realizacji. Ocena techniczna budynków. Formalne podstawy prognozowania trwałości i bezpieczeństwa istniejącej
zabudowy. |
|
Ćwiczenia | |
ćwiczenia projektowe | |
przykłady obliczeniowe ze statyki i wytrzymałości materiałów; praktyczne przykłady projektowania geometrii i
obliczania nośności konstrukcji żelbetowych, murowych, drewnianych i stalowych; dobór posadowienia. |
Kryteria oceny osiągniętych efektów uczenia się
Kryteria oceny efektów uczenia się osiągniętych przez studenta |
Kryteria dla testu wiadomości: Zakładane efekty kształcenia osiągnięte na poziomie 51-60% - ocena: dst; Zakładane efekty kształcenia osiągnięte na poziomie 61-70% - ocena: +dst; Zakładane efekty kształcenia osiągnięte na poziomie 71-80% - ocena: db; Zakładane efekty kształcenia osiągnięte na poziomie 81-90% - ocena: +db; Zakładane efekty kształcenia osiągnięte na poziomie 91-100% - ocena: bdb Na ocenę 5,0 Student posiada szeroką wiedzę i wykazuje się znajomością problematyki zajęć. Student wykorzystuje zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia i metody pracy. Integruje wiedze z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych , właściwych dla kierunku studiów. Na ocenę 4,5 Student posiada poszerzoną wiedzę w zakresie zajęć. Rozumie znaczenie i wykazuje zindywidualizowane podejście do problematyki przedmiotu. Rozumie znaczenie programu przedmiotu i jego wpływu na wiedzę. Na ocenę 4,0 Student posiada wiedzę w zakresie zajęć. Potrafi zaprezentować posiadaną wiedzę. Rozumie złożoność problematyki przedmiotu. Na ocenę 3,5 Student posiadł podstawową wiedzę z zakresu zajęć Zna podstawowe zagadnienia dotyczące przedmiotu. Na ocenę 3,0 Student opanował podstawowe wiadomości z zakresu zajęć, jednak wykazuje nieusystematyzowanie wiedzy i jej niekompletność. Ocena osiągniętych efektów kształcenia opiera się na średniej ważonej obliczanej dla ocen uzyskanych z wszystkich ćwiczeń, kolokwium oraz egzaminu pisemnego i ustnego. Kryteria dla ćwiczeń projektowych: Prawidłowość w zakresie przyjmowania schematów statycznych, obliczeń statycznych, stosowania poprawnych wzorów obliczeniowych, wyliczeń matematycznych, rysunku konstrukcyjnego, stosowanie przepisów prawa budowlanego oraz Polskich Norm. |
Forma weryfikacji osiągnięć studenta i warunki zaliczenia zajęć
Forma weryfikacji osiągnięć studenta |
Egzamin |
Warunki odbywania i zaliczenia zajęć oraz dopuszczenia do końcowego egzaminu (zaliczenia z oceną) |
Aktywna obecność i udział w zajęciach. Zaliczenie ćwiczeń projektowych.
Ocena końcowa ustalana jest na podstawie ocen z egzaminu zaliczeniowego oraz na
podstawie ćwiczeń opracowanych samodzielnie i testów.
Dopuszczenie do egzaminu na podstawie oddanych ćwiczeń
projektowych i obecności na zajęciach. |
Wykaz zalecanego piśmiennictwa
Wykaz literatury podstawowej
|
|||||||||||||||||||||
Wykaz literatury uzupełniającej
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk zawodowych
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk zawodowych |
Nie dotyczy. |