Ramowy program studiów
Wersja: 4
|
|
Podhalańska Państwowa Uczelnia Zawodowa w Nowy Targu |
Informacje ogólne
Nazwa zajęć |
Społeczno-kulturowe i regionalne uwarunkowania gospodarki przestrzennej |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kod zajęć |
GP-1-5,2,19-20 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Status zajęć |
Obowiązkowy |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wydział / Instytut |
Instytut Techniczny |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kierunek studiów |
gospodarka przestrzenna |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Moduł specjalizacyjny |
----- |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Specjalizacja |
----- |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poziom studiów |
studia pierwszego stopnia |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Profil |
Praktyczny |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Osoba odpowiedzialna za program zajęć |
dr Magdalena Gorzelany-Dziadkowiec |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wymagania (Kompetencje wstępne) |
Wiedza z zakresu ekonomii i gospodarki przestrzennej zdobyta podczas wcześniejszych lat studiów. Umiejętność korzystania z różnych źródeł informacji. Umiejętności pracy samodzielnej oraz w grupie. Umiejętności prawidłowej prezentacji posiadanej wiedzy oraz własnych poglądów. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Założenia i cele zajęć |
Student powinien rozumieć współzależności zachodzące pomiędzy kulturą a gospodarką, Student powinien znać społeczny kontekst zagospodarowania przestrzeni oraz cywilizacyjnych i kulturowych uwarunkowań jej kształtowania, Student powinien umieć określić potrzeby w zakresie usług publicznych, Student powinien znać dylematy gospodarki przestrzennej. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący zajęcia |
dr Magdalena Gorzelany-Dziadkowiec |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egzaminator/ Zaliczający |
dr Magdalena Gorzelany-Dziadkowiec |
Nakład pracy studenta - bilans punktów ECTS
|
Efekty uczenia się
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Formy i metody kształceniawykład informacyjny, wykład z prezentacją
multimedialną, ćwiczenia, dyskusja, zajęcia praktyczne, analiza przypadków, filmy, praca
w grupach. |
Treści programowe
Wykłady | |
1.Przestrzeń społeczna 2.Koncepcja zrównoważonego rozwoju (środowisko, ekonomia, społeczeństwo) 3.Dialog społeczny 4. Gospodarka lokalna vs gospodarowanie przestrzenią 5. Miasto istota, znaczenie – co się zmieniło po przystąpieniu do UE 6. Funkcje miasta, 7. Rodzaje miast, 8. Globalizacja 9. Cyfryzacja, społeczeństwo informacyjne 10. Innowacje i przedsiębiorczość 11. Infrastruktura materialna, instytucjonalna i intelektualna
w regionie 12. Podmioty wytwarzające przestrzeń 13. Narzędzia wytwarzania przestrzeni 14. Relacje miedzy człowiekiem a przestrzenią |
|
Ćwiczenia | |
ćwiczenia warsztatowe, ćwiczenia |
|
1. Jak
kultura (ujęcie piramidy) wpływa na postrzeganie danego problemu 2. Jakie zmiany kulturowo - społeczne nastąpiły w zamieszkiwanym regionie na przestrzeni ostatnich 5 lat 3. Jakie nastąpiły zmiany w podejściu do społeczno - kulturowych uwarunkowań GP po przystąpieniu do UE (czy był podejmowany dialog społeczny, jak tak to w jakich obszarach, czy występują obecnie sytuacje problemowe – jakie? Jak je można rozwiązać? Jakie strony mogą wystąpić podczas negocjacji, czy występują konsultacje – konsultacje społeczne) 4. Globalizacja czy ma wpływ na postrzeganie danego problemu 5. Cyfryzacja, społeczeństwo informacyjne – w jaki sposób kształtuje społ – kult. uwarunkowania GP Każdy podpunkt od 1-5 należy wskazać czynniki stymulujące i hamujące gospodarowanie przestrzenią w obszarze społeczno0 kulturowym 6. Innowacje i przedsiębiorczość - w jaki sposób kształtuje społ – kult. uwarunkowania GP 7. Infrastruktura materialna, instytucjonalna i intelektualna w regionie |
Kryteria oceny osiągniętych efektów uczenia się
Kryteria oceny efektów uczenia się osiągniętych przez studenta |
Zakładane efekty kształcenia osiągnięte na poziomie 51-60% - ocena: dst; Zakładane efekty kształcenia osiągnięte na poziomie 61-70% - ocena: +dst; Zakładane efekty kształcenia osiągnięte na poziomie 71-80% - ocena: db; Zakładane efekty kształcenia osiągnięte na poziomie 81-90% - ocena: +db; Zakładane efekty kształcenia osiągnięte na poziomie 91-100% - ocena: bdb Na ocenę 5,0 Student posiada szeroką wiedzę i wykazuje się znajomością problematyki zajęć. Student wykorzystuje zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia i metody pracy. Integruje wiedze z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych , właściwych dla kierunku studiów. Na ocenę 4,5 Student posiada poszerzoną wiedzę w zakresie zajęć. Rozumie znaczenie i wykazuje zindywidualizowane podejście do problematyki przedmiotu. Rozumie znaczenie programu przedmiotu i jego wpływu na wiedzę. Na ocenę 4,0 Student posiada wiedzę w zakresie zajęć. Potrafi zaprezentować posiadaną wiedzę. Rozumie złożoność problematyki przedmiotu. Na ocenę 3,5 Student posiadł podstawową wiedzę z zakresu zajęć Zna podstawowe zagadnienia dotyczące przedmiotu. Na ocenę 3,0 Student opanował podstawowe wiadomości z zakresu zajęć, jednak wykazuje nieusystematyzowanie wiedzy i jej niekompletność. |
Forma weryfikacji osiągnięć studenta i warunki zaliczenia zajęć
Forma weryfikacji osiągnięć studenta |
Egzamin |
Warunki odbywania i zaliczenia zajęć oraz dopuszczenia do końcowego egzaminu (zaliczenia z oceną) |
Egzamin pisemny ograniczony czasowo Ocena umiejętności pracy w grupie, ocena aktywności podczas zajęć, dyskusja, kolokwium zaliczeniowe – jeśli ocena jest pozytywna student jest dopuszczony do egzaminu , Uzyskanie przez Studenta pozytywnej oceny końcowej z przedmiotu możliwe jest w przypadku zrealizowania wszystkich efektów kształcenia w stopniu co najmniej dostatecznym. |
Wykaz zalecanego piśmiennictwa
Wykaz literatury podstawowej
|
|||||
Wykaz literatury uzupełniającej
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk zawodowych
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk zawodowych |
nie dotyczy |