Ramowy program studiów
Wersja: 4
|
|
Podhalańska Państwowa Uczelnia Zawodowa w Nowy Targu |
Informacje ogólne
Nazwa zajęć |
Wiejskie układy gruntowe |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kod zajęć |
GP-1-4,8b,19-20 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Status zajęć |
Do wyboru |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wydział / Instytut |
Instytut Techniczny |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kierunek studiów |
gospodarka przestrzenna |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Moduł specjalizacyjny |
geoinformatyka |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Specjalizacja |
----- |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poziom studiów |
studia pierwszego stopnia |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Profil |
Praktyczny |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Osoba odpowiedzialna za program zajęć |
dr Krzysztof Miraj |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wymagania (Kompetencje wstępne) |
wiedza z zakresu geografii i historii na poziomie szkoły średniej |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Założenia i cele zajęć |
Poznanie wiejskich układów gruntowych, form użytkowania ziemi i obrotu nimi w powiązaniu z historycznymi, społecznymi, prawnymi i przyrodniczymi uwarunkowaniami pozwala szerzej spojrzeć na gospodarczą działalność człowieka na wsi i jej planowanie w przyszłości. Ma to swój wyraz w kształtowaniu krajobrazu wiejskiego i lokalnej społeczności, kreującej jej rzeczywistość w przestrzeni i w swoistym ładzie ekologicznym, społecznym, gospodarczym i przestrzennym. Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z zagadnieniami planowania układów gruntów na terenach wiejskich. Znajomość typologii wsi, układów działek, prawa, struktury własności i użytkowania ziemi oraz procesów scalania i rozkawałkowania ziemi jest istotna przy kształtowaniu środowiska wiejskiego zgodnie z potrzebami lokalnych społeczności, wymogami cywilizacyjnymi, możliwościami technicznymi oraz z zasadami ładu przestrzennego i rozwoju zrównoważonego. Student zapozna się również z problematyką kształtowania wiejskich układów gruntowych w górach, ze szczególnym uwzględnieniem Podhala. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący zajęcia |
dr Krzysztof Miraj |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egzaminator/ Zaliczający |
dr Krzysztof Miraj |
Nakład pracy studenta - bilans punktów ECTS
|
Efekty uczenia się
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Formy i metody kształceniaAktywny wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem slajdów (prezentacja multimedialna), ćwiczenia – praca indywidualna (rozwiązywanie problemu) i w zespołach zadaniowych (projekty), zajęcia terenowe |
Treści programowe
Wykłady | |
- Pojęcie i typologia wsi. Rodzaje układów przestrzennych (okolnica, owalnica, wieś placowa, wielodrożnica, ulicówka, szeregówka, łańcuchówka, rzędówka, wieś folwarczna, przysiółek, wieś samotnicza). - Pierwotne układy pól (pasowy, blokowy, niwowy, blokowo-niwowy, długopasmowy, wielkoblokowy, małoblokowy). - Obiekty powierzchniowe (działka, parcela, użytek gruntowy, działka gospodarcza, obręb, nieruchomość, gospodarstwo rolne). - Działka a parcela. Rodzaje działek (ewidencyjna, gruntowa, budowlana). - Scalenia gruntów. Komasacja gruntów. Postępowanie scaleniowe - Parcelacja i separacja gruntów. - Rozłóg gruntów. Zagospodarowanie rozłogu gruntów. Rozkawałkowanie ziemi. - Granice na wsi. Rodzaje granic. - Podstawy prawne zagospodarowania gruntów. - Formy użytkowania ziemi. - Własność ziemi. Prawo własności a użytkowania gruntów. - Obrót ziemią (sprzedaż-kupno, dzierżawa, użyczanie). Służebność gruntów. - Rozwój sieci osadniczej na wsi. Infrastruktura techniczna i społeczna wsi. Infrastruktura ekologiczna (duże i trwałe biocenozy, elementy wyspowe, korytarze ekologiczne). - Morfologia wsi karpackich. Typy morfogenetyczne wsi na Podhalu. Układy pól na Podhalu. Zaspokojenie podhalańskiego „głodu ziemi”. |
|
Ćwiczenia | |
ćwiczenia projektowe, zajęcia terenowe, ćwiczenia |
|
- Metody badań układów pól. Materiały źródłowe. - Zdjęcia lotnicze. Ortofotomapy. Zdjęcia satelitarne. - Mapy ewidencji gruntów. Księgi wieczyste. Miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego. - Struktura użytkowania ziemi. Mapy użytkowania ziemi. - Układy pól. Rozłóg ziemi. Wskaźnik ukształtowania rozłogu ziemi gospodarstwa rolnego. - Scalenia gruntów. Komasacja gruntów. - Produktywność ziemi. Mierniki produktywności ziemi. - Problemy środowiskowe i sposoby ich rozwiązania (na przykładzie górskiej wsi). |
Kryteria oceny osiągniętych efektów uczenia się
Kryteria oceny efektów uczenia się osiągniętych przez studenta |
poniżej 50% niedostateczny; 50-59% dostateczny; 60-69% dostateczny plus; 70-79% dobry; 80-89% dobry plus; 90-100% bardzo dobry; |
Forma weryfikacji osiągnięć studenta i warunki zaliczenia zajęć
Forma weryfikacji osiągnięć studenta |
Zaliczenie z oceną |
Warunki odbywania i zaliczenia zajęć oraz dopuszczenia do końcowego egzaminu (zaliczenia z oceną) |
Kolokwium zaliczeniowe. Zasadą dopuszczenia do końcowego kolokwium jest wcześniejsze zaliczenie ćwiczeń. Przy zaliczeniu ćwiczeń uwzględnia się ćwiczenia obliczeniowe i analizy oraz aktywność na zajęciach. |
Wykaz zalecanego piśmiennictwa
Wykaz literatury podstawowej
|
|||||||||||||||||
Wykaz literatury uzupełniającej
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk zawodowych
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk zawodowych |
- |