Ramowy program studiów
Wersja: 4
|
|
Podhalańska Państwowa Uczelnia Zawodowa w Nowy Targu |
Informacje ogólne
Nazwa zajęć |
Zagospodarowanie zasobów naturalnych |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kod zajęć |
GP_1-4,2,19-20 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Status zajęć |
Obowiązkowy |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wydział / Instytut |
Instytut Techniczny |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kierunek studiów |
gospodarka przestrzenna |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Moduł specjalizacyjny |
----- |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Specjalizacja |
----- |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poziom studiów |
studia pierwszego stopnia |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Profil |
Praktyczny |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Osoba odpowiedzialna za program zajęć |
dr Krzysztof Miraj |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wymagania (Kompetencje wstępne) |
Umiejętność posługiwania się mapami topograficznymi. Umiejętność dokonania analizy porównawczej wiadomości zaczerpniętych z wielu źródeł. Opanowanie materiału z przedmiotu geografia fizyczna Umiejętność analizowania informacji i wyciągania wniosków |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Założenia i cele zajęć |
Zapoznanie z formami zasobów przyrodniczych, elementami naturalnymi środowiska, rodzajami krajobrazów. Poznanie komponentów środowiska i możliwości ich gospodarczego wykorzystywania. Zapoznanie z podstawami zagadnieniami z percepcji krajobrazu i zasadami jego kompozycji. Wielopłaszczyznowa analiza zagadnień poruszanych w procesie projektowym oraz sposoby wykorzystania zasobów posłużą do samodzielnego wykonywania niewielkich projektów z zakresu zagospodarowania odnawialnych i nieodnawialnych zasobów środowiska. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący zajęcia |
dr Krzysztof Miraj |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egzaminator/ Zaliczający |
dr Krzysztof Miraj |
Nakład pracy studenta - bilans punktów ECTS
|
Efekty uczenia się
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Formy i metody kształceniawykład informacyjny, wykład problemowy, dyskusja, pokaz multimedialny ćwiczenia – indywidualne (i grupowe) projekty – prace wykonane metodą projektową z wykorzystaniem różnych źródeł i podkładów kartograficznych. |
Treści programowe
Wykłady | |
Komponenty środowiska (m.in. litosfera, hydrosfera, atmosfera, biosfera) i możliwości ich wykorzystania Bariery gospodarowania w środowisku Odnawialne i nieodnawialne zasoby środowiska przyrodniczego Determinizm, nihilizm i posybilizm geograficzny Skale, mapy – przypomnienie i uzupełnienie wiadomości. Elementy naturalne środowiska i formy zasobów przyrodniczych w różnych strefach świata. Rodzaje krajobrazów. Wybrane przykłady korzystania z zasobów przyrodniczych przez: rolnictwo, przemysł i usługi Gospodarka zasobami naturalnymi i ich ochrona Antropopresja Rozwój zrównoważony Gospodarka zasobami przyrodniczymi w górach |
|
Ćwiczenia | |
ćwiczenia projektowe, zajęcia terenowe, ćwiczenia |
|
Analiza różnych elementów naturalnych środowiska i form zasobów przyrodniczych. Przedstawienie elementów naturalnych środowiska za pomocą opisów, map (planów), diagramów i przekrojów Możliwości i bariery wykorzystania zasobów środowiska Analiza funkcjonalno-przestrzenna, widokowa, komunikacyjna zadanego terenu Projekt koncepcyjny niewielkiego terenu (wykorzystujący zasoby środowiska przyrodniczego) Ocena własnych działań oraz uzasadnienie podejmowania decyzji inwestycyjnych, w których wykorzystuje się zasoby przyrody. Wpływ inwestycji na środowisko naturalne. |
Kryteria oceny osiągniętych efektów uczenia się
Kryteria oceny efektów uczenia się osiągniętych przez studenta |
poniżej 50% niedostateczny; 50-59% dostateczny; 60-69% dostateczny plus; 70-79% dobry; 80-89% dobry plus; 90-100% bardzo dobry; |
Forma weryfikacji osiągnięć studenta i warunki zaliczenia zajęć
Forma weryfikacji osiągnięć studenta |
Bez klasyfikacji |
Warunki odbywania i zaliczenia zajęć oraz dopuszczenia do końcowego egzaminu (zaliczenia z oceną) |
Egzamin pisemny. Zasadą dopuszczenia do egzaminu jest wcześniejsze zaliczenie ćwiczeń. Przy zaliczeniu ćwiczeń uwzględnia się: projekt oraz aktywność na zajęciach. |
Wykaz zalecanego piśmiennictwa
Wykaz literatury podstawowej
|
|||||||||||
Wykaz literatury uzupełniającej
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk zawodowych
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk zawodowych |
- |