Ramowy program studiów
Wersja: 4
|
|
Podhalańska Państwowa Uczelnia Zawodowa w Nowy Targu |
Informacje ogólne
Nazwa zajęć |
Moduł fakultatywny V: Gleboznawstwo |
||||||||||||||||||||||||
Kod zajęć |
GP-1-2,11a,19-20 |
||||||||||||||||||||||||
Status zajęć |
Do wyboru |
||||||||||||||||||||||||
Wydział / Instytut |
Instytut Techniczny |
||||||||||||||||||||||||
Kierunek studiów |
gospodarka przestrzenna |
||||||||||||||||||||||||
Moduł specjalizacyjny |
----- |
||||||||||||||||||||||||
Specjalizacja |
----- |
||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||
Poziom studiów |
studia pierwszego stopnia |
||||||||||||||||||||||||
Profil |
Praktyczny |
||||||||||||||||||||||||
Osoba odpowiedzialna za program zajęć |
dr Krzysztof Miraj |
||||||||||||||||||||||||
Wymagania (Kompetencje wstępne) |
Wiedza z geografii fizycznej na poziomie szkoły średniej |
||||||||||||||||||||||||
Założenia i cele zajęć |
Nabycie odpowiedniego zasobu wiedzy na temat gleby
– rozumienie zachodzących w niej procesów i umiejętność określania ich
modyfikacji pod wpływem różnych czynników zewnętrznych. Nabycie umiejętności
praktycznego określenia podstawowych właściwości gleby i przeprowadzenia
wstępnej jej charakterystyki |
||||||||||||||||||||||||
Prowadzący zajęcia |
dr Krzysztof Miraj |
||||||||||||||||||||||||
Egzaminator/ Zaliczający |
dr Krzysztof Miraj |
Nakład pracy studenta - bilans punktów ECTS
|
Efekty uczenia się
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Formy i metody kształceniawykład informacyjny, wykład problemowy, wykład z
prezentacją multimedialną, dyskusja, zajęcia terenowe (odkrywka glebowa) |
Treści programowe
Wykłady | |
Rola gleby w środowisku przyrodniczym. Powstawanie
i kształtowanie się gleb, czynniki i procesy glebotwórcze. Skały macierzyste
gleb i ich wartość glebotwórcza. Morfologia gleb – budowa profilu glebowego,
poziomy genetyczne i ich charakterystyka. Trójfazowy układ gleb. Postacie wody
w glebie, chemizm roztworu glebowego. Skład powietrza glebowego. Właściwości
fizyczne i chemiczne gleb. Gleba jako środowisko biologiczne. Materia
organiczna gleb; skład i podział. Organizmy glebowe. Zasobność, żyzność i
urodzajność gleb. Klasyfikacja użytkowa, bonitacyjna i siedliskowa. Systematyka
gleb Polski. Degradacja gleb (geomechaniczna, hydrologiczna, chemiczna i
biologiczna), główne formy degradacji. Odporność na degradację. Przekroje
glebowe charakterystycznych typów gleb stref klimatyczno-roślinnych kontynentu
europejskiego |
|
Ćwiczenia | |
ćwiczenia | |
nie dotyczy |
Kryteria oceny osiągniętych efektów uczenia się
Kryteria oceny efektów uczenia się osiągniętych przez studenta |
poniżej 50% niedostateczny; 50-59% dostateczny; 60-69% dostateczny plus; 70-79% dobry; 80-89% dobry plus; 90-100% bardzo dobry; |
Forma weryfikacji osiągnięć studenta i warunki zaliczenia zajęć
Forma weryfikacji osiągnięć studenta |
Bez klasyfikacji |
Warunki odbywania i zaliczenia zajęć oraz dopuszczenia do końcowego egzaminu (zaliczenia z oceną) |
Egzamin pisemny |
Wykaz zalecanego piśmiennictwa
Wykaz literatury podstawowej
|
|||||||||||||
Wykaz literatury uzupełniającej
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk zawodowych
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk zawodowych |
nie dotyczy |